Sektor logistyczny w ofensywie

Już teraz ponad jedna trzecia powierzchni magazynowej trafia do branży logistycznej – wynika z danych JLL. A ponieważ wszelkie rokowania specjalistów wskazują, że przed tym sektorem złote czasy, niewątpliwie logistycy będą potrzebowali coraz więcej powierzchni magazynowej.


Rozwojowi branży sprzyja polska gospodarka. Od momentu wstąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej w 2004 roku, wzrost gospodarczy utrzymuje się na wysokim poziomie – średnio 3,9 procent. – Logistycy reprezentują wszystkie branże, a to oznacza, że w momencie kiedy jakiś sektor odnotowuje wzrost, jednocześnie rośnie też logistyka – mówi Tomasz Mika, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych w Polsce, JLL.  Dużym plusem jest również poprawiająca się infrastruktura drogowa. Do wielu miejsc w Polsce można szybko i wygodnie dojechać. Firmy mogą też korzystać z niskich kosztów pracy i dostępności siły roboczej. – Można u nas znaleźć specjalistów z każdej dziedziny, z różnorodnym wykształceniem i doświadczeniem – dodaje Tomasz Olszewski, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL. Operatorom logistycznym pomaga też położenie geograficzne. – Polska leży w Europie Centralnej, na przecięciu szlaków handlowych Północ-Południe i Wschód-Zachód.  Nasze położenie jest ogromnym atutem i daje spore możliwości. To niezwykle istotny argument, szczególnie, że wiele firm decyduje się nie tylko na obsługę Polski, ale i krajów w regionie – mówi Tomasz Mika z JLL.

Boom na e-commerce

Według szacunków Prologis oraz JLL w 2016 roku wartość e-handlu w Polsce wzrośnie o 15 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem i wyniesie 38 mld zł. To jednak dopiero początek. Do 2020 roku udział handlu elektronicznego sięgnie aż 10 procent wartości całej sprzedaży detalicznej. W przypadku zakupów przez Internet z łańcucha dostaw eliminowani są pośrednicy, a to stawia przed operatorami logistycznymi nowe wyzwania.

Klienci nie chcą już tylko zwykłej usługi transportowej, nad którą sami musieliby zapanować. Dziś firmy logistyczne spełniają dużo więcej zadań niż kiedyś – począwszy od odbioru towaru od dostawców, poprzez magazynowanie, pakowanie aż po transport. Zwiększa się więc ich zapotrzebowanie na powierzchnie magazynową, a w Polsce nie brakuje nam magazynów najwyższej jakości.

– Pod względem dostępności powierzchni jesteśmy ósmym rynkiem w Europie, a na dodatek najtańszym. Coraz więcej powierzchni buduje się w Polsce na zasadach spekulacyjnych, więc operatorzy logistyczni mają olbrzymi wybór – mówi Tomasz Olszewski z JLL. E-commerce ma szansę stać się w nadchodzących latach głównym motorem napędowym popytu na powierzchnię magazynową. – Zakładając, że wartość handlu internetowego w Polsce będzie rosła o 15 procent rocznie, do roku 2020 firmy z sektora e-commerce mogą wynająć nawet 700 tys. m2 magazynów – dodaje Olszewski.

Doskonałe przygotowanie deweloperów

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce sięgają obecnie 9,7 mln m2. To projekty, które w dużej mierze spełniają oczekiwania logistyków. Jeśli nie, deweloperzy bardzo elastycznie podchodzą do proponowanych rozwiązań. Jak wynika z rozmów ekspertów JLL z operatorami logistycznymi oraz deweloperami, ich obecna współpraca zmieniła się diametralnie w stosunku do tej sprzed lat. – Deweloperzy słuchają głosów klientów i próbują odpowiadać na zapotrzebowania dotyczące czasem bardzo specyficznych magazynów. Dzisiaj obie strony postrzegają się coraz częściej jako partnerów, którzy wspólnie dążą do znalezienia optymalnego rozwiązania – mówi Kamil Szymański, Business Development Manager, JLL.

Outsourcing usług

O ile jeszcze kilka lat temu wiele firm chciało posiadać własne zaplecze logistyczne, o tyle coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na outsourcing. – Zarządzanie własny taborem samochodowym wymaga od firmy sporych nakładów finansowych, nie mówiąc już o tym, że trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników. Przekazanie usług logistycznych firmie zewnętrznej zdecydowanie ogranicza koszty – wskazuje Kamil Szymański z JLL. Poza tym, jak wskazuje Szymański, firmy logistyczne mają olbrzymie doświadczenie w efektywnym zarządzaniu transportem. – Dla wielu to bezcenna wiedza, szczególnie  kiedy o pozycji rynkowej świadczy nie tylko jakość produktu, ale też szybkość i terminowość dostaw – dodaje Szymański.

Atrakcyjna lokalizacja Polski

Prologis opublikował raport przedstawiający najpopularniejsze wśród najemców lokalizacje logistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej. Za najbardziej pożądany region została uznana Polska Centralna, łącznie z Łodzią. W ramach badania, 216 najemców z różnych sektorów oceniło 100 lokalizacji. Ci wskazywali jako najważniejsze: sąsiedztwo głównych ośrodków gospodarczych, wspomniane już niskie koszty oraz dostępność wykwalifikowanych pracowników.


Tomasz Olszewski

Zobacz więcej

Zalando otworzyło magazyn w Głuchowie


21-02-2020

Zalando oficjalnie otworzyło swoje trzecie centrum logistyczne w Polsce w Głuchowie k/Łodzi. Magazyn będzie obsługiwał dostawy dla klientów ze wszystkich rynków, a w szczególności z Polski, Niemiec, Austrii i Czech, podało Zalando.

Panattoni rozbudowuje City Logistics Wrocław I


18-02-2020

Panattoni całkowicie wynajął obiekty zrealizowane w ramach pierwszego etapu budowy City Logistics Wrocław I. Na ponad 36 700 m kw. powierzchni ulokowały się przede wszystkim firmy z sektora logistyczno-dystrybucyjnego. Teraz deweloper rusza z budową kolejnych o powierzchni odpowiednio 11 300 i 10 900 m kw. Ich oddanie planowane jest na przełom drugiego i trzeciego kwartału 2020.

Bedą dwa nowe magazyny na Górnym Śląsku od Hillwooda


18-02-2020

Hillwood Polska buduje dwa nowe magazyny w Gliwicach i Mysłowicach. Już w trzecim kwartale tego roku do dyspozycji przedsiębiorców zostanie oddane w sumie 52 000 mkw. nowoczesnych powierzchni magazynowych.

Spółka Wojnarowscy w Panattoni Park Sosnowiec II


14-02-2020

Firma Wojnarowscy, właściciel marki Spectrum LED, wynajęła ponad 3850 mkw. powierzchni magazynowo-biurowej w Panattoni Park Sosnowiec II.