Property Forum Trójmiasto: Jak rozwinie się sektor magazynowy w regionie?

Trójmiejski rynek magazynowo-logistyczny rozwijał się do tej pory dość leniwie. Teraz zrobił duży postęp – 2016 rok okazał się rekordowy pod względem podaży i popytu, a ten rok zapowiada się równie dobrze. Choć Trójmiasto nie jest czołową lokalizacją dla magazynowych inwestycji, deweloperzy i najemcy nie lekceważą tego miejsca. Jak rozwinie się sektor magazynowy? Jest postęp, ale potrzeba przełomu. O rozwoju rynku magazynowego dyskutowano w trakcie Property Forum Trójmiasto w Gdańsku.


Magazyny w regionie Trójmiasta udostępniają obecnie powierzchnię w ramach 7 nowoczesnych centrów logistycznych. Korzystne położenie geograficzne na przecięciu kluczowych paneuropejskich korytarzy transportowych oraz dostęp do dynamicznie rozwijających się portów dalekomorskich działają jak magnes na operatorów logistycznych, dla których magazyny w Trójmieście często stanowią pierwsze ogniwo łańcucha ogólnopolskiej dystrybucji. Powierzchnię w magazynach w Gdyni czy Gdańsku chętnie wynajmują również sieci spożywcze i handlowe, operujące nie tylko na terenie zamożnej aglomeracji trójmiejskiej, ale na całym wybrzeżu.

– Coraz większą popularnością, szczególnie wśród firm produkcyjnych, spedycyjnych i logistycznych, cieszą się także magazyny zlokalizowane bezpośrednio przy głównych trójmiejskich portach morskich. W Gdańsku przy Terminalu Kontenerowym DCT z powodzeniem funkcjonuje już Pomorskie Centrum Logistyczne – mówi Mateusz Iłowiecki, Senior Consultant z JLL, który poprowadził debatę na temat Trójmiejskiego rynku magazynowego podczas Property Forum Trójmiasto w Gdańsku.

Porty przede wszystkim

– Przez wiele lat Pomorze nie było atrakcyjne dla branży logistyczno-magazynowej, przede wszystkim ze względu na słabą dostępność transportową. Wiele zmieniło się, gdy oddano do użytku autostradę A1 oraz terminal kontenerowy DCT w gdańskim porcie – tłumaczy w Propertynews.pl Ryszard Gretkowski, wiceprezes 7R.

Firma 7R jest jednym z pionierów lokalnego rynku. Osiem lat temu deweloper podjął decyzję o budowie swojego pierwszego magazynu w Gdańsku-Kowalach. – Decyzja 7R była podyktowana brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej na rynku, której potrzebowały nasze siostrzane spółki handlowe – dodaje Gretkowski.

W ciągu ostatnich 9 lat z 50 tys. m kw. istniejącej powierzchni magazynowo-logistycznej lokalny rynek urósł 10-krotnie. – W istocie jest to największy rynek lokalny poza „wielką piątką” – zapewnia Jan Jakub Zombirt, dyrektor, Dział Doradztwa Strategicznego, JLL.

Infrastruktura

Ogromne znaczenie dla lokalnego rynku - porównywalne do uruchomienia DCT i jego dalszej rozbudowy - miało otwarcie autostrady A1. Nie można także zapominać o rozwoju innych dróg szybkiego ruchu – tras ekspresowych S7 i S6. – Obserwujemy, że położenie Parku Logistycznego Gdańsk – Kowale, w niedużej odległości od terminala kontenerowego DCT, w pobliżu drogi S7 oraz S6, będącej częścią obwodnicy Trójmiasta oraz autostrady A1, jest bardzo doceniane przez najemców – tłumaczy Ryszard Gretkowski z 7R.

– Magazyny do wynajęcia w Trójmieście znajdują się na jednym z najważniejszych skrzyżowań komunikacyjnych z północy na południe oraz ze wschodu na zachód Europy. Przecinają się tu dwa kluczowe dla ruchu tranzytowego paneuropejskie szlaki komunikacyjne: IA (Ryga - Kaliningrad - Gdańsk) jako odgałęzienie Korytarza I (Helsinki –Tallin – Ryga – Kowno – Warszawa) oraz Korytarz VI (Gdańsk – Katowice – Żylina), łączący Skandynawię z Europą Środkowo-Wschodnią oraz krajami basenu Morza Śródziemnego. Co więcej, lokalizacja na granicy Unii Europejskiej powoli czyni z Trójmiasta bramę do Europy Środkowo-Wschodniej, szczególnie dla towarów transportowanych drogą morską do Czech, Słowacji, krajów nadbałtyckich, Rosji, na Białoruś czy Daleki Wschód – wymienia Mateusz Iłowiecki z JLL.

Rynek pracy

Czynnikiem, który sprzyja rozwojowi lokalnego rynku, jest również rynek pracy. – W przeciwieństwie do regionów, w których powstały ogromne centra obsługi zamówień internetowych, które w znacznym stopniu wydrenowały lokalny rynek pracy, w Trójmieście dostępność kadr jest wciąż relatywnie wysoka, co wynika z dobrego powiązania komunikacyjnego wszystkich miast tworzących aglomerację – tłumaczy ekspert JLL.

Eksperci z Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych JLL przewidują stały, dynamiczny rozwój tego regionu oraz zwiększający się popyt, który będzie generowany głównie przez firmy obsługujące lokalny rynek oraz współpracujące z trójmiejskimi portami.

Mateusz Iłowiecki