Polski rynek magazynowy nadal nienasycony

Rynek powierzchni logistycznych w Polsce to nadal rynek mocno nienasycony. Jak wskazują uczestnicy rynku, w kolejnych latach będzie widoczny dalszy wzrost zainteresowania powierzchniami logistycznymi.


– Bacznie obserwujemy rozwój rynku handlu i produkcji w naszym kraju i widzimy rosnący popyt na powierzchnie magazynowo-produkcyjne. Rynek powierzchni logistycznych w Polsce to nadal rynek mocno nienasycony. Jestem przekonany, że w kolejnych latach będzie widoczny dalszy wzrost zainteresowania powierzchniami logistycznymi – mówi Arkadiusz Chlebowicz, Dyrektor Zarządzający Waimea Holding S.A.

Według danych JLL całkowite zasoby powierzchni magazynowej w kraju przekroczyły 13 mln m2, a popyt wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Nie bez znaczenia jest dynamiczny rozwój e-handlu oraz tendencja skrócenia drogi dotarcia towaru do klienta. Dalszy wzrost sprzedaży internetowej będzie przekładał się na rosnące zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe. Rosnąca popularność zakupów przez Internet stawia szereg wyzwań przed podmiotami działającymi na tym rynku.

– Na naszych oczach dzieje się rewolucja w handlu. Ludzie coraz więcej kupują przez Internet, co de facto oznacza, że kupują towary bezpośrednio z magazynu. Niewątpliwie rozwój sektora e-commerce oraz optymalizacje całego łańcucha dostaw w tradycyjnych sieciach handlowych są głównym czynnikiem zwiększającym zapotrzebowanie na magazyny – ocenia Tomasz Olszewski, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych JLL Europie Środkowo-Wschodniej. Według wyliczeń JLL, każdy miliard złotych wydany w Sieci generuje popyt na powierzchnię magazynową rzędu 18 500 m2.

Lokalizacja nadal najważniejsza

Jednym z fundamentów sukcesu na rynku handlu jest dobra logistyka i dobrze zlokalizowany magazyn. Dotyczy to praktycznie każdej branży, ale na rynku e-commerce właśnie ten element nabiera szczególnego znaczenia. – Globalni gracze chętnie wybierają Polskę ze względu na lokalizację, coraz lepszy poziom infrastruktury, atrakcyjne stawki czynszowe i bogatą bazę potencjalnych pracowników – mówi Tomasz Olszewski z JLL.

– Symbolem szybkiego wzrostu popytu ze strony branży handlu internetowego może być centrum logistyczne o powierzchni ok. 130 tys. m2, które Goodman buduje dla Zalando w Głuchowie k. Łodzi. Będzie to druga inwestycja Goodmana dla Zalando w Polsce – mówi portalowi Magazyny.pl Błażej Ciesielczak, Dyrektor Regionalny na Europę Środkowo-Wschodnią, Goodman.

Światowy gigant e-commerce zbuduje w Polsce także centrum logistyczne o powierzchni 130 tys. m2 koło Olsztynka. – Zalando Lounge zdecydowało się na Olsztynek ze względu na dostęp do atrakcyjnie zlokalizowanych gruntów inwestycyjnych, potencjał lokalnego rynku pracy, a także dostęp do dróg ekspresowych S51 i S7 – dodaje Tomasz Olszewski z JLL.

Czynniki wspierające rozwój

– Czynnikiem wspierającym wysokie wyniki na rynku magazynowym będą silny wzrost gospodarczy, uwidaczniający się popytem ze strony dużych przedsiębiorstw, ale również średnich i mniejszych firm. Dodatkowym wsparciem dla rynku mogą być m.in. zmiany geopolityczne w Europie, które sprawiają, że niektóre firmy decydują się na przeniesienie swojej działalności do Polski, chcąc pozostać na rynku unijnym – mówi Błażej Ciesielczak z firmy Goodman.

Eksperci rynku magazynowego w Polsce wskazują też, że w tym roku możemy oczekiwać wzrostu cen na rynku magazynowym – jest to rezultat braków kadrowych u podwykonawców firm budowlanych oraz, w niektórych regionach, utrudnionego dostępu do gruntów inwestycyjnych.

– Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż koszty zatrudnienia oraz czynsze w Polsce ciągle należą do jednych z najniższych w Europie, jeszcze przez długi okres nie zmieni to konkurencyjności naszego rynku – mówi Konrad Lewiński, Consultant JLL.


Tomasz Olszewski
Tomasz Mika