Jeżeli inwestować to tylko w Polsce. Dlaczego?

Inwestycje takich firm jak Volkswagen czy Amazon to świetna reklama Polski. Tak duże inwestycje w ocenie Tomasza Olszewskiego z JLL pokazują innym inwestorom jedno - jeżeli inwestować, to tylko w Polsce. Dlaczego? O to zapytaliśmy dyrektora działu wynajmu powierzchni magazynowo-przemysłowych w Polsce i w regionie Europy Środkowowschodniej z JLL.


Magazyny.pl: Wielkie inwestycje z ostatniego roku, czyli Volkswagen czy Amazon, pokazują, że wielkie światowe firmy chcą inwestować w Polsce. To pokazuje naszą siłę?

Tomasz Olszewski, Head of Industrial CEE, JLL: Siła gospodarki nie wynika z obecności tych największych firm, tylko z tej ogromnej masy inwestycji średnich i dużych. Te transakcje wyznaczają jednak kierunek i sprawiają, że o Polsce bardzo dużo się mówi.

A co się mówi, skoro wielkie światowe koncerny chcą u nas inwestować? Co je przyciąga?

W przypadku tych dwóch firm istnieją dwie fundamentalne różnice. Jeżeli chodzi o Volkswagena, to mamy do czynienia z firmą produkcyjną, a w przypadku Amazona z logistyką. W każdej z tych firm przeważyły inne motywacje.

To zacznijmy od Volkswagena, czyli firma produkcyjnej. Co ją przyciągnęło do Polski?

Po pierwsze to dostępność siły roboczej, ale nie tylko w kontekście jej ceny, ale przede wszystkim relacji ceny do jakości. Polska wcale nie jest najtańszym rynkiem pracy, tutaj prześcigają nas takie kraje jak Rumunia czy Bułgaria. Tam jest o wiele tańsza kadra, a poza tym wszystkie inne opłaty, czyli podatki czy składki na ubezpieczania społeczne są mniejsze. Polska ma jednak inny, bardzo ważny atut. Mamy najwyższą relację jakości pracy do jej ceny.

Mamy również w miarę elastyczny i przyjazny dla przedsiębiorcy kodeks pracy. Inwestorzy postrzegają to jako atut. To pokazuje, że rynek pracy jest jednym z głównych powodów dla których zachodni inwestorzy przenoszą do Polski swoją produkcję.

Ruszyła budowa fabryki Volkswagena we Wrześni pod Poznaniem Read Zobacz jak wyglądają magazyny Amazon w Polsce Read

A co poza tym?

Kolejnym argumentem, który przemawia na naszą korzyść jest ogromna poprawa infrastruktury drogowej. Nareszcie w wiele miejsc można szybko i wygodnie dojechać. Co ważne, nowa infrastruktura tworzy również nowe lokalizacje, które jeszcze 10 lat temu były postrzegane jako miejsca, które do inwestowania się nie nadają. Dzięki temu, że mamy autostrady czy drogi ekspresowe, inwestować można na zupełnie nowych terenach.

Następnym argumentem przemawiającym za naszym krajem jest kwestia kosztów inwestycji. Polska oferuje naprawdę atrakcyjne ceny ziemi i ma konkurencyjny rynek jeśli chodzi o usługi budowlane. To sprawia, że koszt budowy fabryki jest o wiele mniejszy niż w innych krajach.

I w końcu rzecz o której warto wspomnieć, czyli całkiem niezła oferta pomocy publicznej. Firmy mogą skorzystać z grantów rządowych, zwolnień podatkowych, a także działać na preferencyjnych warunkach na terenie specjalnych stref ekonomicznych.

Mamy też flagowy przykład firmy logistycznej, czyli Amazon. Czym przyciągamy operatorów logistycznych?

Pewne argumenty są podobne, ale – mówiąc kolokwialnie – trochę inaczej ważą. Sam Amazon przyznał, że głównym powodem ich decyzji o wyborze Polski było poszukiwanie tańszej i wydajniejszej siły roboczej. Poza tym oczywiście ważna jest infrastruktura. Wystarczy porównać mapę autostrad w Polsce sprzed 10 lat z obecną, żeby zobaczyć jak wiele się u nas zmieniło.

To wszystko pokazuje, że Polska może zaoferować inwestorom pakietowe podejście, czyli najnowocześniejsze i dobrze zlokalizowane powierzchnie w konkurencyjnej cenie oraz dostęp do dobrych pracowników.

Pamiętajmy również o tym, że takie lokalizacje jak Wrocław czy Poznań przyciągają inwestorów chcących dystrybuować swoje towary na Europę Zachodnią i Południową. Pamiętajmy, że przesyłki ze wszystkich centrów Amazona w Polsce, nie są adresowane na Polskę. To są centra które mają w stu procentach obsługiwać rynek głównie niemiecki, a szerzej zachodnioeuropejski.

Polska, dzięki swojemu położeniu, może stać się nie tylko docelowym miejscem działalności międzynarodowych firm, ale także stać się zapleczem logistycznym?

My już jesteśmy zapleczem produkcyjnym i logistycznym dla wielu zachodnich firm, ale nie jesteśmy jeszcze tak postrzegani.

Dlaczego?

To przez działania wizerunkowe, które na wielką skalę powinny być prowadzone przez polski rząd. Niestety za mało pokazujemy na zewnątrz, że jesteśmy niezmiernie atrakcyjnym rynkiem.

Za mało chwalimy się sukcesami Polski i za mało pokazujemy tak zwany „success stories” naszych klientów, czyli tych którzy w Polsce zdecydowali się inwestować. To oni są najlepszymi ambasadorami Polski. W codziennej pracy, doradcy JLL słyszą ogromne uznanie dla naszego kraju. Widać, że marka Polski się tworzy.


Zobacz więcej

30 tys. m kw. dla BSH na terenie Central European Logistics Hub


22-07-2019

Panattoni Europe tworzy klaster biznesowy w ramach Central European Logistics Hub. Na terenie inwestycji deweloper realizuje Panattoni Appliance Park o powierzchni 30 000 m kw. Kompleks w całości jest dedykowany dostawcom komponentów do fabryki zmywarek BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. Planowany czas ukończenia budowy parku to pierwszy kwartał 2020 r.

Nieten przeprowadzi się do parku MLP


19-07-2019

Firma świadcząca usługi celne wynajęła ponad 5 tys. m kw. powierzchni w parku logistycznym MLP Pruszków II. Nieten korzystający obecnie z niemal o połowę mniejszego magazynu w MLP Pruszków I, przeprowadzi się do nowego obiektu w listopadzie br.

Panattoni Park Lublin II na finiszu


18-07-2019

Panattoni Europe stworzył już drugie centrum dystrybucyjne na Lubelszczyźnie - Panattoni Park Lublin II o docelowej powierzchni ponad 84 500 m kw. Jego pierwszym najemcą jest przedsiębiorstwo z branży motoryzacyjnej - firma Varroc Lighting Systems, która na ponad 25 tys. m kw. otworzy fabrykę.

7R startuje z kolejną inwestycją w Polsce Centralnej


17-07-2019

7R rozbudowuje portfolio projektów w regionie łódzkim. Przy ulicy Inwestycyjnej w Konstantynowie Łódzkim deweloper rozpoczął realizację 7R Park Łódź West o powierzchni 32 tys. m kw.