Jaki będzie wpływ zakazu handlu w niedziele na branżę logistyczną?

Gdyby projekt ustawy o zakazie handlu w niedzielę zostałby uchwalony w kształcie proponowanym przez związki zawodowe, pracę straciłoby 33 tys. osób w samej tylko branży logistycznej - wynika z raportu „Branża logistyczna. Wpływ zakazu handlu w niedziele” przygotowanym przez Polityka Insight na zlecenie Amerykańskiej Izby Handlowej (AmCham).


Już nie tylko handlowcy z niepokojem myślą o forsowanym przez związki zawodowe zakazie handlu w niedzielę. Z raportu Polityki Insght, kóry opisuje Propertnews.pl wynika, że powody do obaw mogą mieć również inne branże, zwłaszcza logistyczna.

Następstwa zakazu handlu w niedzielę odbiją się na większości inwestorów polskich i zagranicznych działających w Polsce – czytamy w raporcie. Przyjęcie ustawy regulującej handel w niedzielę w wersji proponowanej przez związki zawodowe - czyli zakaz handlu we wszystkie niedziele - spowoduje znaczne ograniczenie działalności branży produkcyjnej, usługowej, dystrybucyjnej oraz logistycznej albo podniesienie kosztów ich działalności. W konsekwencji straci cała gospodarka.

– Część mniejszych firm z sektorów wspierających handel może stracić rentowność. Na bankructwo narażone są szczególnie przedsiębiorstwa, które świadczą usługi magazynowe i dystrybucyjne. Taki rozwój sytuacji może doprowadzić do wzrostu koncentracji w tym sektorze – tłumaczy Dorota Dąbrowski, dyrektor zarządzająca Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce.

Analitycy Polityki Insight wskazują dwa rodzaje skutków zmian regulacyjnych dla branży logistycznej: bezpośrednie i pośrednie. Skutki bezpośrednie to te wynikające z zakazu działalności części firm logistycznych. Zakaz ograniczyłby znacząco ich zdolność obsługiwania firm detalicznych, a zwłaszcza zamówień internetowych z kraju i zagranicy.

Skutki pośrednie to natomiast te związane ze spadkiem łącznych obrotów handlowych w sklepach i hurtowniach oraz z koniecznością zwiększenia maksymalnych dziennych obrotów handlowych poza niedzielami. Spowodują one równoczesne obniżenie przychodów wszystkich firm logistycznych i wzrost kosztów części z nich.

Operatorzy logistyczni i sieci handlowe najbardziej aktywni na rynku

Operatorzy logistyczni oraz sieci handlowe to dwa najbardziej aktywne sektory na rynku magazynowym. Najnowsze dane JLL pokazały, że przypadło na nie w pierwszym półroczu 2017 roku aż 62 procent popytu brutto. – Za nami najlepsze półrocze w historii polskiego rynku magazynowego. Firmy podpisały umowy najmu na rekordowe 1,72 mln m kw., z czego na nowe kontrakty wraz z ekspansjami przypadło 1,3 mln m kw. – wylicza Tomasz Olszewski, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Udział w rynku operatorów logistycznych wyniósł w pierwszym półroczu 2017 roku ponad 35 procent. – Za taki rezultat odpowiada między innymi wzrost znaczenia Polski jako lokalizacji obsługującej firmy z branży e-commerce na potrzeby krajów Europy Zachodniej – mówi Tomasz Olszewski z JLL.

Sieci handlowe z kolei zakończyły pierwsze sześć miesięcy br. udziałem w rynku na poziomie ponad 27 procent. – Sektor sieci handlowych cały czas się w Polsce rozwija – tłumaczy Tomasz Mika, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych w Polsce, JLL. Jak dodaje, powstają nowe obiekty handlowe, które wymagają obsługi logistycznej. Tym samym, rośnie zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe ze strony sieci handlowych.