Jak deweloperzy podążają za klientami mniejszych rynków?

Jest nowy trend na rynku magazynowym w Polsce. Deweloperzy interesują się mniejszymi, regionalnymi rynkami, które do tej pory były pomijane wśród inwestorów. To między innymi Rzeszów, Lublin, Bydgoszcz czy Szczecin.


- Przede wszystkim miasta te przyciągają brakiem konkurencji. Do tej pory nie powstawały tam nowoczesne obiekty klasy A, które są obecnie standardem, na jaki liczą najemcy – mówi w rozmowie z Magazyny.pl Tomasz Olszewski, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

W każdym z tych miast jest grupa klientów, bardzo atrakcyjnych dla deweloperów, która czeka na magazyny odpowiadające ich oczekiwaniom – właściwie wyposażone, bezpieczne i ułatwiające procesy zarówno logistycznie jak i technologicznie.

Obecnie najwięcej inwestycji w miastach regionalnych realizuje firma Panattoni. Deweloper stworzył nawet wyspecjalizowany zespół ekspertów mających zająć się wyłącznie tym sektorem. Zadaniem grupy jest uruchamianie parków logistycznych w mniejszych miastach.

Dlaczego deweloper zdecydował się na te rynki? O tym w rozmowie z Magazyny.pl mówi Dorota Jagodzińska-Sasson, Managing Director, Panattoni Europe. To ona kieruje zespołem zajmującym się wyłącznie tymi regionami.

Magazyny.pl: Skąd pomysł żeby zainteresować się miastami regionalnymi, które do tej pory były pomijane przez inwestorów?

Dorota Jagodzińska-Sasson, Managing Director, Panattoni Europe: Zainteresowanie Panattoni Europe realizacją inwestycji przemysłowych, poza głównym nurtem lokalizacyjnym można było obserwować od dawna – zanim zdecydowaliśmy się na budowę centrum dystrybucyjnego Panattoni Park Rzeszów, byliśmy na Podkarpaciu dzięki projektom BTS o charakterze produkcyjnym dla firmy Bosch (dawny Zelmer) czy firmy Pilkington.

Czym mogą przyciągać te miasta?

Takie miasta jak na przykład Lublin, przyciągają nie tylko klientów, którzy potrzebują powierzchni magazynowych, ale również firmy, które chcą otwierać nowe lokalizacje produkcyjne.

W przypadku Lublina dzieje się tak chociażby ze względu na dostępność wykwalifikowanych pracowników. Nie zapominajmy, że jest to miasto uniwersyteckie o bardzo dużym potencjale, a także ze względu na konkurencyjność kosztów pracy wobec innych regionów, i co bardzo ważne – na wsparcie regionalnych biur pomocy inwestorom i urzędów miejskich. Potwierdza to zainteresowanie inwestorów, zwłaszcza z branży przemysłu lekkiego.

Podobnie sytuacja wygląda w Szczecinie czy Bydgoszczy?

Tak, tymi miastami interesują się najemcy z zapotrzebowaniem na nowoczesne powierzchnie przemysłowe przekraczające 10 tys. mkw.

Obecnie rośnie atrakcyjność tych miast, które dotychczas były traktowane drugoplanowo – budują one swoją markę również dzięki rozwojowi e-commerce, jak na przykład Szczecin.


Tomasz Mika

Zobacz więcej

Rynek inwestycyjny bije rekordy


13-08-2019

Wartość sfinalizowanych w okresie od stycznia do czerwca transakcji kupna/sprzedaży obiektów magazynowych i logistycznych sięgnęła 374 mln euro.

Polska siódmym pod względem wielkości rynkiem magazynowym w UE


13-08-2019

Całkowite zasoby magazynowe w Polsce sięgnęły 16,9 miliona m kw. Popyt brutto w I półroczu tego roku przekroczył ponad 1,6 miliona m kw., do użytku oddano ponad 1,1 miliona m kw. nowej powierzchni, a w budowie pozostaje 2,2 miliona m kw.

Tomasz Mika: Będzie 30 mln m kw. magazynów?


04-07-2019

Czy to możliwe, aby w 2030 roku powierzchnie magazynowe w Polsce osiągnęły 30 mln m kw.? – na to i inne pytania starał się odpowiedzieć Tomasz Mika, Senior Director, JLL podczas 15. Konferencji Magazynów i Logistyki w Europie środkowo-Wschodniej, organizowanej przez Eurobuild CEE.

GUS: tysiące miejsc pracy w transporcie i magazynach


07-06-2019

Prawie 50 tys. – tyle wynosi liczba nowych miejsc pracy utworzonych w transporcie i gospodarce magazynowej w 2018 r. Takie dane podaje GUS. To wzrost o niecałe 20 tys. w ciągu ostatnich 4 lat. Jest to niezwykła szansa rozwoju branży.