Automatyzacja procesów logistycznych. To udogodnienie, czy konieczność?

Współczesny biznes zmienia się nieodwracalnie za sprawą wciąż postępującego rozwoju nowoczesnych technologii i rosnących wymagań wobec dostarczanych usług. Zarówno producenci, jak i dostawcy z branży logistycznej stoją dziś przed dużymi wyzwaniami, jakimi są optymalizacja procesów oraz zmniejszanie kosztów zatrudnienia. Ta konieczność dotyczy w głównej mierze dużych projektów e-commerce. Podczas konferencji organizowanej przez Rhenus Logistics Automatyzacja procesów logistycznych w zarządzaniu projektami, jej pomysłodawcy postanowili odpowiedzieć na pytania: Jak rynek pracownika wpływa na zarządzanie projektami? Kiedy automatyzacja i robotyzacja procesów ma rzeczywiście sens? Gospodarzem panelu był Tomasz Mika, Head of Industrial Agency Poland, JLL.


Wydarzenie odbyło się 16 października br. w Hotelu Sound Garden w Warszawie i zostało oficjalnie otwarte przez Marcina Bartosza, Dyrektora Zarządzającego, Rhenus Logistics oraz Wiktora Doktór, Prezesa Zarządu, Pro Progressio.
 
Część merytoryczną otworzyła prezentacja dotycząca zarządzania zasobami ludzkimi w dużych projektach e-commerce. Wśród czynników, które czynią je tak wymagającymi Magdalena Jankowiak, Dyrektor HR, Rhenus Logistics, wymieniła między innymi sezonowe zmiany obsługiwanych wolumenów,realia obecnego rynku pracy (rywalizacja o pracowników, imigracja) a także wyzwania w zarządzaniu dużymi zespołami (m.in. wielokulturowość, różnice między pokoleniami).

Pierwszy panel dyskusyjny rozpoczął się pytaniem o największe wyzwanie w rekrutowaniu dla branży logistycznej. Wszystkie strony dyskusji mocno podkreśliły niską podaż pracowników i braki kadrowe. Marcin Paruzel (Prezes Zarządu, RES Polska) podkreślił, że trzeba się otwierać na nową siłę roboczą z Białorusi, gdyż określona liczba Ukraińców już wyjechała, czym potwierdził dane prognostyczne prezentowane tuż przed panelem. Także Wioletta Polańska (HR Business Partner, Human & Hunter) zwróciła uwagę na potrzebę szukania optymalnych rozwiązań, planowania długoterminowych działań, aby zapobiec „gaszeniu pożarów”.

Rafał Browarski (Dyrektor Oddziału, Rhenus Logistics) ze względu na dynamikę i nieprzewidywalność rynku e-commerce oraz dywersyfikację usług zarekomendował współpracę z 7-8 agencjami. Wolny rynek sprzyja klientom, którzy mają duże możliwości wyboru – zawtórował Marcin Paruzel. W opozycji stanęli Wioletta Polańska oraz Krzysztof Inglot, którzy twierdzą, że optymalna liczba partnerów w postaci agencji HR wynosi maks. 2-3. Należy budować zaufanie w oparciu o obustronny szacunek i dobrą komunikację, rozproszona współpraca pomiędzy kilkoma partnerami nie jest efektywna. Trzeba myśleć zarówno lokalnie, jak i globalnie – podsumował Marek Strójkowski (Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju, LeasingTeam Group). Na koniec padło pytanie, o to jak sobie radzić z rotacją pracowników w branży logistycznej. Wszyscy zgodnie podkreślili, że pracodawca powinien być rzetelny i wobec kandydującego, nie koloryzować, ale szczerze przedstawić szanse na możliwości, jakie ma do zaoferowania. Odpowiedzialność leży po obu stronach. Okazało się, że nie zawsze zarobki są najważniejsze, a niska podaż pracowników jest spowodowana złym zarządzaniem brygadzisty i nie okazywaniem przez niego szacunku wobec podwładnych.

Uczestnicy konferencji mieli okazję zobaczyć prezentację: Innowacje, Roboty, Rhenus!, Nicolasa Lassal (Innovation Manager Warehousing Solutions-Europe, Rhenus Logistics), podczas której przybliżył on istotę innowacyjnych projektów w branży logistycznej, a także uchylił rąbka tajemnicy działalności Rhenus Logistics, przedstawiając poszczególne rozwiązania w zakresie automatyzacji, robotyzacji i digitalizacji.

Wśród najciekawszych przykładów znalazły się takie rozwiązania jak: narzędzie do usprawniania ergonomii w pracy na bieżąco raportujące m.in liczbę przebytych kroków, czy też częstotliwość wykonywania skłonów przez pracownika; samoprogramujące się roboty, które z powodzeniem mogłoby obsłużyć pięcioletnie dziecko; drony skanujące paczki, czy też najnowszy projekt, który został wdrożony w poznańskim oddziale Rhenus Logistics: Smart mobile robot. Ten ostatni, towarzyszył uczestnikom konferencji przez cały czas trwania prelekcji i paneli dyskusyjnych.   Lassal podkreślił również, jak wielką rolę odgrywa w Rhenus Logistics dobre zarządzanie innowacjami i transparentność w ich wdrażaniu. Idealnym przykładem na zobrazowanie tych założeń jest „innowacyjna platforma”, do której mają dostęp wszyscy pracownicy organizacji. Platforma zawiera m.in. mapę wdrożonych innowacji w Rhenus Logistics na całym świecie, czy też swego rodzaju odpowiednik Wikipedii, zawierający wszystkie niezbędne i najnowsze pojęcia dotyczące innowacji, tak aby każdy z pracowników był na bieżąco z nowymi rozwiązaniami.

Panelem zamykającym konferencję była dyskusja na temat Automatyzacji z różnych perspektyw.  Zgodnie z tytułem panelu uczestnicy konferencji mieli okazję usłyszeć różne poglądy dotyczące wdrażania automatyzacji i robotyzacji w firmach. Z jednej strony Anna Fresel (Head of Distribution Center, Orsay) podkreśliła istotę sorterów i omnichanell’u, który wymusił na organizacji nowe rozwiązania automatyzacyjne. Także Tomasz Boruta (Sales and Project Manager EasterEurope, GEBHARDT) mówił o ogromnym zapotrzebowaniu na automatyzację. Z drugiej strony natomiast zabrzmiał głos Rafała Browarskiego, który otwarcie mówił: automatyzacja – tak, ale tylko do pewnego poziomu. Całość domknęła wypowiedź prof. dr hab., prof. nadzw. Haliny Brdulak (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), podkreślająca współpracę: biznes – uczelnie jako obszar do zdecydowanie większego rozwoju. Gospodarzem panelu był Tomasz Mika (Head of Industrial Agency Poland, JLL). 

Uczestnicy konferencji wyrazili zadowolenie z jej przebiegu i zapowiedzieli chęć udziału w kolejnych konferencjach poruszających tematykę automatyzacji procesów logistycznych.


Tomasz Mika