Aktywność na nowych rynkach w Polsce

Choć deweloperzy w Polsce wciąż koncentrują się na najbardziej dojrzałych rynkach magazynowych, to coraz częściej widać ich aktywność również w regionach wschodzących. Rośnie popularność takich rynków jak Rzeszów, Lublin, Bydgoszcz czy Szczecin. Skąd bierze się to szczególne zainteresowanie?


Branża magazynowa w Polsce jeszcze nigdy nie była w tak dobrej kondycji jak obecnie. Najwięcej nowych inwestycji należy przewidywać na głównych rynkach, czyli w Polsce Cen­tralnej, okolicach Warszawy i w Poznaniu. Jednak w ocenie ekspertów spora część nowych przedsięwzięć pojawi się w regio­nach wschodzących. – Będziemy obserwować dalszy rozwój takich obszarów jak Lublin, Bydgoszcz, Rzeszów, Trójmiasto czy Szczecin. Ich rozwojowi na pewno sprzyjają ulepszenia w infrastrukturze drogowej. Potencjalnymi nowymi lokalizacjami są również Polska Wschodnia – Białystok, oraz Kielce – dodaje Tomasz Olszewski.

Atrakcyjne lokalizacje

– Rynki wschodzące przyciągają przede wszystkim brakiem konkurencji. Do tej pory nie powstawały tam nowoczesne obiekty klasy A, które są obecnie stan­dardem, na jaki liczą najemcy. W każdym z tych miast jest grupa klientów, którzy czekają na powierzchnie właściwie wypo­sażone, bezpieczne i ułatwiające procesy zarówno logistycznie jak i technologicznie – wskazuje Tomasz Olszewski z JLL.

Waż­nym czynnikiem dla przedsiębiorców przy wyborze lokalizacji jest również dostęp­ność pracowników. W regionach o dużej koncentracji inwestycji magazynowych, czyli na przykład w okolicach Poznania, Wrocławia czy Strykowa, stopa bezrobocia wyraźnie zmalała. Sporym wyzwaniem dla rynku jest więc zaoferowanie atrakcyjnej komunikacyjnie lokalizacji, w której nie bę­dzie problemem znalezienie odpowiedniej kadry. Bydgoszcz, Lublin czy Rzeszów, a w perspektywie Białystok i Kielce, mogą się w tej sytuacji okazać najtrafniejszym wyborem.

Nowe inwestycje

W 2015 roku rynek w okolicach Bydgoszczy i Torunia był jedynym, w którym nie oddano nowych obiektów. W budowie jest tam obecnie jedna inwestycja. Centrum logistyczne Panattoni Park Bydgoszcz to nowy projekt Panattoni Europe na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, w odległości 5 km od obwodnicy miasta. Na terenie centrum logistycznego znajduje się bocznica kolejowa (linia Piła-Bydgoszcz-Kutno-Warszawa). Oferowane powierzchnie magazynowe klasy A na wynajem przeznaczone będą na składowanie i lekką produkcję, oraz dostosowane do indywidualnych potrzeb najemcy. Istnieje możliwość wybudowania obiektu przystosowanego dla firmy produkcyjnej. Ruszyła już budowa obiektu magazynowo-biurowego w pierwszym etapie tego centrum. Hala będzie miała powierzchnię około 10 097 m kw. Termin zakończenia wszystkich prac objętych umową, w tym uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, to 25 czerwca 2016 roku.

– Panattoni realizuje obecnie najwięcej inwestycji w miastach regionalnych. Deweloper stworzył nawet wyspecjalizowany zespół ekspertów mających zająć się wyłącznie tym sektorem. Zadaniem grupy jest uruchamianie parków logistycznych w mniejszych miastach – zaznacza Tomasz Olszewski.

Rosnące zainteresowanie gruntami

– Po sukcesach jakimi okazały się dotychczasowe inwestycje w mniejszych miastach deweloperzy poszukują kolejnych ciekawych gruntów pod budowę powierzchni magazynowo-przemysłowych na tych rynkach – wskazuje Agata Zając, Dyrektor w Dziale Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych, JLL. Tradycyjnie już największą szansę na kupno mają dobrze zlokalizowane tereny z dogodnym dostępem, w pobliżu głównych węzłów transportowych. Działkę pod budowę pierwszego etapu Waimea Logistic Park Bydgoszcz kupiła już firma Waimea. Inwestor posiada prawomocną decyzję środowiskową. Kompleks logistyczny ma być realizowany w trzech etapach i liczyć ok. 90 tys. m kw. powierzchni zabudowy. W jego skład wejdą trzy obiekty zaprojektowane zgodnie z wymaganiami nowoczesnej gospodarki magazynowej i logistycznej, a także powierzchnie przystosowane do wymogów procesów produkcyjnych. Budowę pierwszych dwóch hal na 6-hektarowej działce zaplanowano na początek II kwartału tego roku. Waimea Logistic Park Bydgoszcz powstanie na 19-hektarowej działce w południowo-wschodniej części Bydgoszczy.

Skuteczne działania samorządów

Inwestorów coraz częściej przyciąga­ją również samorządy. Władze bardzo intensywnie zabiegają o nowe firmy. Doskonałym przykładem jest Lublin, który znalazł się w czołówce miast najlepiej pozyskujących inwestorów zagranicznych w Europie. Miasto zajęło trzecie miejsce w prestiżowym rankingu „Europejskie mia­sta i regiony przyszłości 2016/17” publiko­wanym corocznie przez należący do grupy Financial Times, „fDi Magazine”. Lublin jest również interesującym regionem dla inwestorów magazynowych. – Strategiczne umiejscowienie aglomeracji jest istotną siłą tego miasta. Znajduje się ono we Wschodniej Polsce, ale jednocześnie wciąż relatywnie blisko Warszawy i połączeń komunikacyjnych z Zachodnią Polską – mówi w rozmowie z Magazyny.pl Mariusz Sagan, Dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów, odpowiedzialny za rozwój Lublina. Jak dodał, należy szczególnie podkreślić lokalizację w aspekcie położenia miasta na trasie Via Carpathia, co daje ogromne możliwości dla operatorów parków logistycznych i ich najemców. Kolejnym istotnym aspektem są relatywnie niskie koszty pracy, prowadzenia oraz utrzymania biznesu, a także dostęp do wykwalifikowanej kadry.

– W Lublinie można również liczyć na najwyższy poziom pomocy publicznej w Polsce, wynoszący od 50 aż do 70 procent. Poza tym każdy projekt ma przydzielonego Project Managera, który pomaga w procesie realizacji projektu inwestycyjnego na wszystkich jego etapach. Żaden inwestor nie zostaje tutaj pozostawiony bez opieki – zaznacza Mariusz Sagan. – Lublin ma również Specjalną Strefą Ekonomiczną, oferującą prawie 120 ha gruntów inwestycyjnych – mówi Mateusz Iłowiecki, konsultant JLL odpowiedzialny za region wschodni.

E-magazyn

Czynnikiem, który w najbliższych latach będzie stymulował budowę nowych magazynów jest niezwykle dynamiczny rozwój branży e-commerce. Do 2020 roku nowe umowy najmu zawarte przez firmy obsługujące ten sektor mogą sięgnąć nawet 700 tys. m kw. – wynika z raportu przygotowanego przez Prologis i firmę do­radczą JLL. Oznacza to znaczący wzrost wpływu e-commerce na łańcuchy dostaw i rynek nieruchomości logistycznych oraz większe zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty magazynowe. – W e-handlu liczy się przede wszystkim szybkość dostaw, dlatego rozwój nowych lokalizacji maga­zynowych w Polsce jest nieunikniony – podsumowuje Tomasz Olszewski z JLL.


Tomasz Olszewski

Zobacz więcej

Rynek inwestycyjny bije rekordy


13-08-2019

Wartość sfinalizowanych w okresie od stycznia do czerwca transakcji kupna/sprzedaży obiektów magazynowych i logistycznych sięgnęła 374 mln euro.

Polska siódmym pod względem wielkości rynkiem magazynowym w UE


13-08-2019

Całkowite zasoby magazynowe w Polsce sięgnęły 16,9 miliona m kw. Popyt brutto w I półroczu tego roku przekroczył ponad 1,6 miliona m kw., do użytku oddano ponad 1,1 miliona m kw. nowej powierzchni, a w budowie pozostaje 2,2 miliona m kw.

Tomasz Mika: Będzie 30 mln m kw. magazynów?


04-07-2019

Czy to możliwe, aby w 2030 roku powierzchnie magazynowe w Polsce osiągnęły 30 mln m kw.? – na to i inne pytania starał się odpowiedzieć Tomasz Mika, Senior Director, JLL podczas 15. Konferencji Magazynów i Logistyki w Europie środkowo-Wschodniej, organizowanej przez Eurobuild CEE.

GUS: tysiące miejsc pracy w transporcie i magazynach


07-06-2019

Prawie 50 tys. – tyle wynosi liczba nowych miejsc pracy utworzonych w transporcie i gospodarce magazynowej w 2018 r. Takie dane podaje GUS. To wzrost o niecałe 20 tys. w ciągu ostatnich 4 lat. Jest to niezwykła szansa rozwoju branży.