Poszerzenie powierzchni najmu

Powierzchnia magazynu jest niezwykle istotna dla sprawnego funkcjonowania firmy. Ma ona wpływ na dostępność do składowanych towarów, co przekłada się bezpośrednio na wydajność. W momencie, kiedy dotychczasowy magazyn okazuje się zbyt mały do pojawiających się potrzeb, najemca musi zadbać o dodatkową powierzchnię. W takiej sytuacji są dwa rozwiązania: poszerzenie istniejącej powierzchni, bądź zmiana lokalizacji.


1. Zostaję w dotychczasowym parku magazynowym

Jeżeli po pewnym okresie najmu firma ze względu na rozwój potrzebuje kolejnej powierzchni niezbędnej do wydajnego funkcjonowania, należy zorientować się jakie możliwości w tym zakresie daje obecnie wynajmowany magazyn. Rozwiązaniem może być np. wynajęcie wolnych modułów w tym samym budynku. Jeśli nie ma takiej przestrzeni, a lokalizacja i ogólne warunki najmu są dla inwestora satysfakcjonujące, to warto uzyskać informację, czy istnieje możliwość dobudowania kolejnego magazynu.

Sprawdź:
  • Ile czasu zostało do końca dotychczasowej umowy.
  • Czy jest możliwość rozbudowy parku, w którym masz umowę najmu.
  • Ile czasu potrzeba na ewentualną rozbudowę magazynu bądź przeprowadzkę.
  • Jakie byłyby koszty rozbudowy parku, a jakie zmiany lokalizacji.

2. Szukam nowego, większego magazynu

W przypadku, gdy obecna przestrzeń magazynowa jest niewystarczająca dla firmy, a nie istnieje możliwość poszerzenia jej np. o nowy budynek, inwestor jest zmuszony poszukać nowej lokalizacji. Warto przeanalizować pojawiające się potrzeby, gdyż pozwolą określić, czy firma może wynająć magazyn z oferty istniejącej na rynku, czy korzystniejsze będzie rozwiązanie, jakim jest powierzchnia typu BTS. Aby zminimalizować ryzyko zbyt małej powierzchni w przyszłości, ważnym krokiem przyszłego najemcy jest określenie cech, jakie w dłuższej perspektywie czasowej powinien mieć budynek.

Sprawdź:
  • Jak duża dodatkowa powierzchnia jest potrzebna do rozwoju firmy.
  • Jakie inwestycje drogowe są planowane w danej okolicy.
  • Jaki jest dostęp do wykwalifikowanych pracowników.
  • Jakie udogodnienia są niezbędne do wydajnego funkcjonowania firmy w danej lokalizacji.
Ważne:
  • Najemca magazynu zanim zacznie zastanawiać się nad dodatkową powierzchnią powinien włożyć sporo wysiłku w analizę swoich potrzeb. Dopiero po wyciągnięciu wniosków z analizy warto rozpocząć poszukiwania właściwej nieruchomości.
  • Analizę potrzeb należy przeprowadzić jeszcze przed rozpoczęciem procesu renegocjacji lub poszukiwania nowego budynku.
  • Cena najmu nie powinna być aspektem decydującym – warto podsumować wszystkie koszty działalności w danej lokalizacji.

Tomasz Mika