
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 roku pojawiło się sporo nowych projektów kosztem reinwestycji. – Reinwestycje są potwierdzeniem, że inwestorzy działający w Polsce są zadowoleni ze swojego wyboru i dobrze się tu czują. Nowe projekty z kolei oznaczają, że atrakcyjność Polski nie słabnie także wśród nowych graczy – mówi dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych PAIiIZ Iwona Chojnowska-Haponik. Aż sześć zakończonych inwestycji reprezentuje kapitał amerykański, dwie – francuski. Pojawiła się również pierwsza inwestycja egipska.
Inwestycje były lokowane głównie w województwie mazowieckim i dolnośląskim. – Jeśli chodzi o projekty usługowe, duże miasta nie znudziły się inwestorom, ale zauważamy zainteresowanie również mniejszymi lokalizacjami oraz, z powrotem, Warszawą. Wynika to z coraz mniejszej dostępności wykwalifikowanych kadr w dużych ośrodkach – mówiła dyrektor Chojnowska-Haponik. – Zasłużyliśmy już na miano zagłębia wyjątkowych talentów i inwestorzy tak chętnie po nie sięgali, że teraz muszą szukać nowych miejsc lub wracać do stolicy, gdzie kadry są niewyczerpywalne – dodała.
Regiony walczą o inwestorów
W ostatnim czasie bardzo wzmocniła się rola regionów w pozyskiwaniu inwestycji zagranicznych. W ocenie ekspertów jest to z jednej strony wynik decentralizacji w dysponowaniu środkami unijnymi – obecnie aż 36 proc. funduszy europejskich jest w rękach samorządów. Z drugiej, regiony coraz trafniej identyfikują sektory, z których pozyskanie inwestycji jest nie tylko opłacalne, ale również realne.
– Regiony wiedzą dziś, na co mogą liczyć, więc ubiegają się o to, co jest dla nich możliwe – mówi dyrektor Chojnowska-Haponik. Ocenia, że samorządy nie porywają się już na wielkich inwestorów, wracają do racjonalnego oglądu sytuacji i tworzą specjalizacje.
Przyszłość inwestycyjna Polski
Eksperci PAIiIZ dodają, że widoczne jest zwiększenie mocy produkcyjnych firm z niektórych obszarów, np. motoryzacji i lotnictwa. To efekt złapania oddechu zachodnich koncernów. Zauważalna jest również zmiana postrzegania Polski przez inwestorów zagranicznych – z atrakcyjnej lokalizacji pod inwestycje Polska, dzięki bogacącemu się społeczeństwu – staje się coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem sprzedaży towarów i usług.
– Obecnie prowadzimy 179 projektów, a co najważniejsze, mogą one stworzyć ponad 40 tys. miejsc pracy. To dużo więcej niż w ostatnich latach – podkreśla Majman. Jak dodaje prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, obecnie agencja pracuje nad prawdziwymi inwestycyjnymi "petardami". Jakimi? Na razie PAIiIZ nie zdradza żadnych szczegółów.