Firmy coraz częściej poszukują dużych powierzchni magazynowych

Na przestrzeni ostatnich lat znacząco zmieniła się wielkość powierzchni magazynowej wykorzystywanej przez firmy. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez PMR Consulting & Research na zlecenie firm Fiege i P3 Logistic Parks.


Jeszcze do niedawna obiekty mające kilkanaście tysięcy mkw. były rzadkością, natomiast obecnie aż 80 proc. dużych przedsiębiorstw zajmuje co najmniej 3 tys. m kw., przy czym 42 proc. z tych firm korzysta z magazynów mających minimum 10 tys. m kw., a 23 proc. firm z obiektów większych niż 30 tys. m kw. – Możemy stwierdzić, że z jednej strony najemcy, z którymi już współpracujemy, chętniej powiększają dotychczas zajmowane powierzchnie, natomiast rozmowy z nowymi klientami często dotyczą najmu powierzchni przekraczających 30 tys. m kw. – mówi Piotr Bzowski, Leasing & Development Director P3 w Polsce.

– Konkurencyjny rynek i wymagający klienci powodują, że firmy decydują się na coraz większe wykorzystanie zewnętrznych usług logistycznych – dodaje Damian Kołata, Senior Business Development Manager z Fiege. – Dotyczy to nie tylko prostych operacji przyjęcia, magazynowania i wydania towaru, ale także wszelkich usług związanych z konfekcjonowaniem, logistyką zwrotów, a także kontrolą jakości np. produktów sprowadzanych z rynków dalekowschodnich – dodaje Kołota.

Polska atrakcyjna dla inwestorów

Rosnący popyt na usługi logistyczne i coraz większe magazyny jest bezpośrednio związany z postrzeganiem Polski jako doskonałej lokalizacji logistycznej. Aż 84 proc. uczestników badania uważa, że nasz kraj jest dobrym miejscem do lokowania centrów logistycznych, a jedynie 2 proc. uważa Polskę za zły wybór. O atrakcyjności naszego kraju decydują nadal niskie koszty pracy i dostępność pracowników, stale ulepszana i rozwijana infrastruktura transportowa, a także wysokiej jakości obiekty. Optymizmem napawa też fakt, że firmy nadal chcą się tu rozwijać. Aż 54 proc. respondentów zadeklarowało chęć powiększenia zajmowanej powierzchni magazynowej lub produkcyjnej, a jednocześnie 45 proc. zamierza to zrobić w perspektywie najbliższych 2-3 lat.

– Warto zwrócić też uwagę na fakt, że powstające obiekty będą służyły firmom nie tylko do obsługi rynku polskiego, ale także innych państw europejskich, szczególnie z Europy Środkowo - Wschodniej. Otwiera to przed nami jako krajem, szansę na stanie się interregionalnym centrum dystrybucji – mówi Piotr Bzowski z P3.

W jakim kierunku idą zmiany?

Jak będzie się zmieniał rynek w obliczu rosnącego zapotrzebowania na nowoczesne powierzchnie magazynowe i usługi logistyczne? Według uczestników badania najbardziej widocznymi trendami w ciągu najbliższych 2-3 lat będą: automatyzacja procesów (58 proc.), rozwój systemów IT (49 proc.), rozwój e-handlu (46 proc.) powstawanie małych jednostek magazynowych w pobliżu centrów miast (32 proc.), presja bliskości klienta końcowego (14 proc.) oraz rosnąca liczba zwrotów (9 proc.).

– Obroty osiągnięte w e-commerce w Polsce przekroczą w tym roku barierę 40 mld zł, a według prognoz w ciągu 2-3 lat rynek ten wzrośnie o kolejne kilkadziesiąt procent, osiągając poziom około 9 proc. ogólnego handlu detalicznego, co stanowi europejską średnią. W ślad za bardzo intensywnym rozwojem e-handlu rośnie liczba zwrotów. Firmom, które nie mają wyspecjalizowanych komórek ds. operacji magazynowych, z pomocą przychodzą operatorzy logistyczni. Rozwój e-handlu wymusza też na firmach większą automatyzację. To właśnie operatorzy logistyczni powinni pokazywać klientom zalety automatyzacji procesów (roboty pikujące, pick by vison czy pick by light są coraz częściej spotykane w magazynach), jak i rozwoju systemów IT, usprawniających procesy dostaw – dodaje Damian Kołata, Senior Business Development Manager Fiege.

Wśród badanych firm 57 proc. korzysta z zewnętrznych usług logistycznych, a 89 proc. z obiektów magazynowych. Jednocześnie ponad połowa (55 proc.) respondentów prowadzi swoje operacje na powierzchni magazynowej wynajmowanej samodzielnie lub za pośrednictwem operatora logistycznego.


Tomasz Olszewski