Polska jako doskonałe miejsce do inwestowania

Polska jako stabilny kraj o dużych możliwościach jest jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji do prowadzenia inwestycji w Europie. Coraz lepsza infrastruktura i wykształcone kadry to nie wszystko, co przemawia za potencjałem biznesowym kraju. Co jeszcze świadczy o tym, że wielcy zagraniczni inwestorzy powinni wybrać Polskę?


Dwa lata temu koncern Volkswagen podjął decyzję, że na terenie wielkopolskiego miasta Września powstanie nowa fabryka dostawczych aut. Zakład produkcyjny zajmie działkę liczącą 220 hektarów, na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Powierzchnię tę można porównać do wielkości 300 boisk piłkarskich. Szacowana liczba przyszłych pracowników to około 3000 osób. Dodatkowo, w otoczeniu fabryki zostaną zlokalizowani polscy i zagraniczni dostawcy. Zakład ma zostać otwarty pod koniec 2016 roku, a koszt inwestycji to 3,37 mld zł.

Firma skorzystała z pomocy publicznej w formie dotacji z budżetu państwa, zwolnienia z podatku od nieruchomości i zwolnienia z podatku CIT na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Całość pomocy publicznej ma nie przekroczyć 125 mln zł. - Inwestycja Volkswagena pokazuje, że nasz rynek posiada przewagę nad rynkami sąsiednimi. Należy jednak pamiętać, że żaden duży inwestor nie przyjeżdża do Polski tylko dlatego, że dostał dużą pomoc publiczną - zaznacza Tomasz Olszewski, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Co oferuje Polska?

Decydując o wyborze lokalizacji, inwestor bierze pod uwagę szereg czynników. Polska na tle naszych sąsiadów pod wieloma względami wypada bardzo dobrze. – Nasz kraj leży w Europie Centralnej, na przecięciu szlaków handlowych Północ-Południe i Wschód-Zachód. Z punktu widzenia na przykład branży logistycznej, nasze położenie jest ogromnym atutem – mówi Tomasz Olszewski z JLL. Dużym plusem jest poprawiająca się infrastruktura drogowa. – Do wielu miejsc w Polsce można szybko i wygodnie dojechać. Co ważne, nowa infrastruktura tworzy również kolejne ciekawe lokalizacje, które jeszcze 10 lat temu były postrzegane jako miejsca, które nie nadają się do inwestowania. Dzięki temu, że mamy autostrady czy drogi ekspresowe, inwestować można na zupełnie nowych terenach – zaznacza Olszewski.

Nie brakuje nam powierzchni magazynowych - pod tym względem jesteśmy ósmym rynkiem w Europie, na dodatek najtańszym. W Polsce znajduje się także 14 portów lotniczych. Ciągle poprawiany jest stan infrastruktury kolejowej. Nie bez znaczenia pozostaje także dostęp do portów położonych nad Morzem Bałtyckim.

Jak wynika z raportu „Made in Poland” przygotowanego przez PAIiIZ, JLL, EY i Hays Poland, kapitał ludzki to jeden z najważniejszych elementów przy wyborze miejsca inwestycji. Trzy główne czynniki decydujące o potencjale inwestycyjnym danej lokalizacji to: koszty zatrudnienia, dostępność wykwalifikowanych kadr oraz dostępność kadr na stanowiskach produkcyjnych. Na tym polu Polska deklasuje konkurencję. Można u nas znaleźć specjalistów z każdej dziedziny, z różnorodnym wykształceniem i doświadczeniem. Eksperci z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych podkreślają jednak, że wbrew pozorom Polska wcale nie jest najtańszym rynkiem pracy. Pod tym względem prześcigają nas takie kraje jak Rumunia czy Bułgaria. – Są tam niższe obciążania związane ze świadczeniem pracy jak i podatki. Polska ma jednak inny, bardzo ważny atut. Możemy się pochwalić jedną z najlepszych relacji jakości pracy do jej ceny – mówi Angelika Wójcik, Kierownik Wydziału Inwestycji Produkcyjnych, Departamentu Inwestycji Zagranicznych PAIiIZ.

Zaletą inwestowania w Polsce jest także fakt, że istnieje u nas 14 Specjalnych Stref Ekonomicznych. Dokonując wyboru tych obszarów jako miejsc docelowych zakładów czy centrów logistycznych przedsiębiorcy mogą liczyć na ulgi podatkowe.

– W przypadku inwestycji Volkswagena sporym atutem był właśnie fakt, że grunt inwestycyjny, na którym firma stawia nowy zakład, jest na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – zaznacza Marek Szostak, Zastępca Dyrektora Departamentu Inwestycji Zagranicznych z PAIiIZ. Starania o zachęcenie Volkswagena do inwestycji pokazały jak powinno wyglądać modelowe zaangażowanie władz SSE, samorządów, PAIiIZ i Ministerstwa Gospodarki. Strony publiczne umówiły się i stworzyły Wrzesińską Strefę Aktywności Gospodarczej, która zaoferowała doskonale przygotowany grunt, wyposażony we wszystkie niezbędne media oraz połączenia drogowe. Gmina zadbała również o wdrożenie odpowiednich zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Starostwo powiatowe podjęło się zaś realizacji inwestycji centrum treningowego, które będzie szkoliło pracowników dla wszystkich inwestorów w strefie – mówi Marek Szostak z PAIiIZ. Jak pokazała Września, w Polsce inwestorzy mogą liczyć w wielu przypadkach na elastyczność samorządów i otwartość na wszelkie sugestie inwestorów, czy na przykład Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Zaległości do nadrobienia

Polska przegrała jednak ostatnio „bitwę” o dużego inwestora. Najgłośniejsza inwestycja motoryzacyjna ostatnich miesięcy zostanie zlokalizowana na Słowacji. Jaguar Land Rover właśnie tam zbuduje swoją nową fabrykę i zainwestuje około 6 mld zł. Zakład produkcyjny ma znaleźć się w czwartym największym mieście kraju – położonej 100 kilometrów na wschód od Bratysławy – Nitrze i produkować do 300 tys. samochodów rocznie, począwszy od 2018 roku. To będzie pierwsza fabryka Jaguara Land Rovera w Europie poza Wielką Brytanią.

Dlaczego ta duża inwestycja ta nie znajdzie się na mapie Polski? Według oficjalnej wersji rządu, na finiszu negocjacji strona słowacka przedłożyła takiej wysokości wsparcie publiczne, że w naszym polskim rachunku kontynuowanie dyskusji byłoby niepotrzebne – przekonywał zaraz po decyzji Tata Motors Janusz Piechociński. – Nie walczymy o inwestora za wszelką cenę – dodał ówczesny wicepremier i minister gospodarki.

Nieoficjalnie eksperci wskazują jednak na inny problem. Przede wszystkim na brak wystarczająco dużych i odpowiednio przygotowanych działek. Bez takiej oferty inwestor ponosi zbyt duże ryzyko, związane z tym, że zakład nie powstanie na czas. – Inwestor, który chce postawić fabrykę, bez względu na jej wielkość, zawsze ma wyznaczoną datę, do kiedy musi postawić fabrykę. To jest deadline, od którego zaczyna się liczenie wstecz. I należy pamiętać, że tego czasu jest zawsze za mało – tłumaczy Tomasz Olszewski. Szczególnie, że w przypadku tak dużych inwestycji po drodze pojawiają się dodatkowe wymagania. Inwestor potrzebuje na przykład dojazdu do fabryki autostradą lub drogą ekspresową. Droga musi być więc gotowa na wyznaczony dzień startu fabryki. – Okazuje się, że niektóre działki w ogóle nie mogą być wzięte pod uwagę, ponieważ nie są w stanie spełnić takich warunków – mówi Tomasz Olszewski z JLL. – Im więcej jest rzeczy, które mogą się nie udać, tym większe ryzyko ponosi inwestor. To ryzyko zaczyna być warte konkretne pieniądze. Dlatego też, oferta narażająca inwestora na ryzyko musi mu je wynagrodzić np. w postaci wyższych ulg czy dodatków finansowych – wskazują eksperci.

PAIiZ przyznaje

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych przyznaje, że jest tylko kilka działek w tej chwili gotowych pod inwestycje, ale to działki do 100 hektarów. – Tereny te są całkowicie przygotowane do budowy fabryki. Jednak jeśli inwestor potrzebowałaby większej działki, to musiałby się liczyć z dłuższym okresem przygotowania. Na działkach powyżej 100 hektarów trzeba brać pod uwagę zmianę planu zagospodarowania miejscowego czy odrolnienie. Same procedury administracyjne zajmują mnóstwo czasu – mówi Angelika Wójcik z PAIiIZ. Na pytanie, dlaczego w naszym kraju nie ma wielkich działek eksperci PAIiIZ odpowiadają, że problemem w wielu przypadkach okazuje się np. wybór lokalizacji. Wiele samorządów boi się wyznaczyć teren, który na inwestora będzie musiał czekać kilka lat.

– Polska powinna zainwestować w przygotowanie wielko-powierzchniowych działek dla dużych inwestorów. Już niedługo zapewne pojawi się kolejna zagraniczna firma, która będzie chciała zainwestować w naszym kraju, i stworzyć zakład produkcyjny czy centrum logistyczne w jak najkrótszym czasie. Musimy być na to gotowi – mówi Tomasz Olszewski z JLL.


Tomasz Olszewski

Lista SSE

- Specjalne Strefy Ekonomiczne na terenie Polski

  1. 01.

    Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna

  2. 02.

    Specjalna Strefa Ekonomiczna Kostrzyn-Słubice

  3. 03.

    Krakowska Specjalna Strefa Ekonomiczna

  4. 04.

    Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna

  5. 05.

    Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna

  6. 06.

    SSE EURO-PARK MIELEC

  7. 07.

    Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna

  8. 08.

    Słupska Specjalna Strefa Ekonomiczna

  9. 09.

    Specjalna Strefa Ekonomiczna "Starachowice"

  10. 10.

    Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna

  11. 11.

    Tarnobrzeska Specjalna Strefa Ekonomiczna

  12. 12.

    Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna

  13. 13.

    Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna

  14. 14.

    Kamiennogórska Specjalna Strefa Ekonomiczna


Zobacz więcej

Szukasz magazynu? Zweryfikuj potrzeby


17-08-2017

Najemca poszukujący nowej lub dodatkowej powierzchni powinien włożyć dużo wysiłku w analizę swoich potrzeb. Dlaczego? Znając potrzeby możemy szybciej i sprawniej trafić do magazynu idealnego dla firmy.

Konsultant to oszczędność pieniędzy


08-08-2017

Większość najemców magazynowych jest zdania, że najważniejszym czynnikiem najmu obiektu magazynowo-przemysłowego jest cena, czyli przede wszystkim czynsz. Czy współpraca z konsultantem może zapewnić Klientowi oszczędności? Odpowiedź jest krótka: tak.

Koszty najmu powierzchni magazynowej


13-06-2017

Wysokość czynszu powierzchni magazynowej to dla wielu najemców kluczowa kwestia przy wyborze lokalizacji. Jednak nie jest to jedyna opłata z którą każdy najemca powinien się liczyć.

Magazyn uniwersalny? Czym jest i dla kogo to rozwiązanie idealne


22-05-2017

Rosnący outsourcing operacji do firm wyspecjalizowanych spowodował wzrost popytu na magazyny dopasowane pod kątem operacyjnym. Deweloperzy zaczęli bardziej elastycznie podchodzić do potrzeb pojawiających się na rynku i poszerzają ofertę rozwiązań, które proponują najemcom. Jakie są atuty uniwersalnych obiektów magazynowych?