Leroy Merlin: Zmian wymaga od nas klient

Na polskim rynku pojawiają się nowe możliwości rozwoju dla sieci handlowych takich jak Leroy Merlin. Jedną z nich jest e-commerce, który znacznie wpływa na sposób prowadzenia sprzedaży. Czy zachodzące zmiany są korzystne dla sklepów sieciowych? Między innymi o sektorze e-commerce dla Magazyny.pl mówi Michał Szkudlarek, Dyrektor ds. Łańcucha Dostaw w Leroy Merlin.


Magazyny.pl

Magazyny.pl: Leroy Merlin rozpoczął swoją działalność w Polsce w 1994 roku, a w 1996 otworzył pierwszy market. Jak zmieniała się firma w Polsce przez te 21 lat?

Michał Szkudlarek, Dyrektor ds. Łańcucha Dostaw w Leroy Merlin: Bardzo dynamicznie. Nasza historia w Polsce zaczęła się w 1994 roku, kiedy otworzyliśmy biuro w Warszawie, a zaledwie dwa lata później powstał pierwszy market budowlany spod znaku zielonego trójkąta w Piasecznie pod Warszawą. W kolejnych latach budowaliśmy następne sklepy wielkopowierzchniowe na terenie całego kraju. Dynamizm rozwoju przyspieszyło przejęcie marketów Conforama w 2008 roku, dzięki czemu Leroy Merlin zyskał bardzo dobre lokalizacje, w ważnych gospodarczo miejscach kraju. Przejęcie sklepów w Warszawie sprawiło, że Leroy Merlin ze swoimi sześcioma placówkami, spośród wszystkich hipermarketów budowlanych działających na terenie centralnej Polski, stał się siecią dysponującą największą powierzchnią handlową w stolicy.

W 2010 roku otworzyliśmy Strefę Wnętrza – nowatorską koncepcję sklepu Leroy Merlin, w którym klient znajdzie nie tylko szeroką gamę produktów do wykończenia i aranżacji wnętrz, ale także specjalistów projektujących wnętrza i ofertę gotowych rozwiązań w zakresie tworzenia własnej przestrzeni mieszkaniowej. Ostatnich kilka lat to również nasz rozwój w obszarze e-commerce, m.in. z naszym sklepem internetowym www.leroymerlin.pl i portalem oferia.pl. Rok 2015 zamknęliśmy z 49 sklepami wielkopowierzchniowymi w Polsce, jednym punktem sprzedaży, ogromną powierzchnią magazynową w Strykowie niezbędną do ciągłego usprawniania naszych przepływów w ramach łańcucha dostaw i ponad 8 tys. pracowników.

A jak zmieniał się polski rynek w tym czasie?

Polska bardzo płynnie przeszła przez cały okres transformacji. Przez 21 lat naszej działalności w kraju, rynek budowlano-dekoracyjny stał się niezwykle atrakcyjny. Mamy co prawda kilku dużych graczy, ale wciąż w wielu mniejszych miastach nie ma jeszcze sklepów wielkopowierzchniowych wspierających klientów w budowie i remoncie domów oraz ogrodów. Dla wielu Polaków ważnym elementem życia jest miejsce zamieszkania oraz to, jak ono wygląda. To tworzy szerokie pole do inwestycji. Dlatego z pewnością rynek, na którym działa Leroy Merlin, będzie się rozwijał przez najbliższe lata zarówno w kontekście ekspansji terytorialnej, jak i jakości oraz szybkości obsługi klientów. To również wyzwanie i okres rozwoju dla wszystkich systemów wspierających, jak np. zarządzanie łańcuchem dostaw.

W dobie dynamicznego rozwoju segmentu e-commerce, wiele sieci handlowych zastanawia się, jak nadążyć za oczekiwaniami współczesnych klientów, którzy coraz częściej kupują przez Internet. Jaki realny wpływ ma e-commerce na rozwój Leroy Merlin?

E-commerce stał się już w Polsce nowym standardem w dziedzinie zakupów. Zgodnie z wynikami badania Ipsos, zrealizowanymi na zlecenie spółki PayPal, ponad 40 procent klientów w Polsce jest właścicielami smartfonów. Jednocześnie, blisko 15 procent to posiadacze tabletów. Duża popularność urządzeń mobilnych wpływa na sposób dokonywania zakupów. Rozwój segmentu e-commerce radykalnie zmienia więc sposób, w jaki sprzedajemy swoje produkty. Jak już wspomniałem, nasza firma prowadzi sklep internetowy www.leroymerlin.pl, w którego ofercie znajduje się ponad 80 tysięcy produktów do domu i ogrodu. Mamy również aplikację mobilną ułatwiającą zapoznanie się z nasza ofertą i zrobienie zakupów. Obserwujemy nieprzerwanie wzrost popularności tej formy kontaktu. Nasi klienci nie tylko są skłonni poszukiwać informacji o produktach dostępnych w naszych sklepach przez Internet – coraz częściej dokonują zakupów bezpośrednio w sklepie internetowym. Leroy Merlin Polska jest również właścicielem internetowego serwisu www.oferia.pl, którego zadaniem jest ułatwianie klientom znalezienia fachowców i wykonawców oraz serwisu wnętrzarskiego www.domzpomyslem.pl.

Obecne cele stojące przed naszą Ekipą działającą w ramach struktur logistyki i łańcucha dostaw to wzrost elastyczności sprzedaży, w której wszystkie nasze produkty będą równocześnie dostępne w Internecie i w naszych sklepach stacjonarnych. Przez najbliższe kilka lat zamierzamy wdrażać procesy i narzędzia, które mają umożliwić mieszkańcom Polski dokonywanie zakupów na najwyższym poziomie, niezależnie od tego, czy ktoś wybierze sklep stacjonarny czy internetowy do dokonania zakupów oraz sposobu, miejsca i czasu odbioru zakupionych produktów oraz usług. Ważne jest dla nas, żeby każdy klient mógł wybrać najwygodniejszy dla siebie sposób kupowania. Kolejne lata będą latami dynamicznego rozwoju sprzedaży internetowej w Polsce i dalszego wzrostu popularności kanałów mobilnych. Spodziewamy się osiągnąć zamierzone cele operacyjne i z całą pewnością ugruntować swoją czołową pozycję w branży DIY w e-commerce w Polsce.

W Pana ocenie sektor e-commerce poszerzył i tak szeroki już rynek w Polsce?

Poszerzył, ale przede wszystkim ułatwił klientom zakupy. Naszą sieć z kolei zmotywował do szukania najnowocześniejszych rozwiązań. Na razie nasz sklep internetowy działa niezależnie od sklepu fizycznego. W ciągu roku będziemy jednak testować możliwość zamówienia towaru w Sieci i odebrania w dowolnym sklepie stacjonarnym. Kolejnym krokiem będzie możliwość zamówienia towaru w konkretnym sklepie przez Internet. Pracownicy zbiorą zamówione produkty, a klient będzie mógł je w ustalonym terminie odebrać z wybranego wcześniej sklepu stacjonarnego. Taka obsługa klientów wymaga wytężonej pracy i realizacji nowych projektów zarówno po stronie Internetu, jak i logistyki.

Ale e-commerce nie zatrzymuje ekspansji sklepów?

W żadnym wypadku. Mało tego, powiedziałbym nawet, że ją potęguje. Tak jak mówiłem, mamy w planach rozwój naszych usług e-commerce, ale zamierzamy jednocześnie prowadzić ekspansję stacjonarną. Nie zapominajmy, że rozwój e-commerce nie jest równoznaczny z tym, że znikają klienci, którzy cenią sobie możliwość oglądania towaru w sklepowej aranżacji lub na sklepowej półce.

Ile placówek możemy się spodziewać w najbliższych latach?

Do każdego otwarcia przygotowujemy się bardzo starannie od strony logistycznej i kosztowej. Mamy doświadczenie na polskim rynku, wiemy jak i czym się kierować przy wyborze nowych lokalizacji. Cały czas analizujemy naszą działalność i w odpowiednim momencie zdecydujemy się na kolejne kroki. Decyzje o kolejnych lokalizacja na pewno zostaną stosownie wcześniej ogłoszone.

Ostatnim przykładem ekspansji Leroy Merlin jest wynajęcie nowego magazynu pod Strykowem. Powstanie tam główne centrum dystrybucyjne Leroy Merlin o powierzchni najmu 53 tys. m kw. To największa nowa umowa najmu na polskim rynku magazynowym w 2015 roku. Dlaczego firma zdecydowała się na tę lokalizację?

Leroy Merlin ma już jeden magazyn w Strykowie, o powierzchni 56 tys. m kw. Wielkość dotychczasowego magazynu okazała się już za mała na nasze potrzeby, więc zdecydowaliśmy się na poszerzenie tej powierzchni. Najlepiej było to zrobić gdzieś w okolicy dotychczasowego centrum. To był ten główny argument przemawiający za Strykowem. Poza tym, oferta Panattoni okazała się w przetargu po prostu najlepsza, więc postanowiliśmy się na nią zdecydować. W Strykowie powstanie zatem centrum logistyczne, z którego będziemy obsługiwać wszystkie wielkopowierzchniowe sklepy naszej sieci w Polsce. Inwestycja ta pozwoli nam w dalszym stopniu optymalizować łańcuch dostaw, a nasi klienci będą mieli jeszcze szybszy i lepszy dostęp do produktów Leroy Merlin.

Czy po tym, jak uczestniczył Pan w procesie negocjacji dotyczących inwestycji w Strykowie, jest Pan w stanie nakreślić cechy charakterystyczne rynku powierzchni magazynowych w Polsce?

Z mojej perspektywy rynek w Polsce jest niezwykle elastyczny i bardzo konkurencyjny. Inwestycja w Strykowie pokazała, że dostarcza on nam tyle możliwości, że jesteśmy w stanie znaleźć odpowiedzi praktycznie na wszystkie nasze potrzeby. Nowe centrum logistyczne Leroy Merlin powstało w bardzo krótkim czasie, co było dla nas bardzo istotnym czynnikiem w trakcie realizacji inwestycji. Ponadto, otrzymaliśmy wiele ciekawych ofert, przez co wybór tej jednej wcale nie był taki łatwy, ale też świadczył o wysokim poziomie możliwości realizacyjnych deweloperów. Okazało się, że jesteśmy w stanie otrzymać odpowiedź na nasze potrzeby w stu procentach, przez co jesteśmy w pełni usatysfakcjonowani. Mogę stwierdzić, że inwestycja w Strykowie pokazała, jak duży potencjał posiada polski rynek magazynowy.

Czyli Państwa przykład pokazuje, że mamy w Polsce tzw. „rynek najemcy”?

Zdecydowanie. Wszystkie procesy negocjacyjne, w których brałem udział pokazały, że jesteśmy w stanie zrealizować większość swoich celów i znaleźć rozwiązania dopasowane do naszych potrzeb. Z pewnością świadczy to o wspomnianej elastyczności tego rynku.

Leroy Merlin planuje kolejne centra magazynowe?

W ciągu najbliższych dwóch lat powtórzymy analizę naszych przepływów i wtedy będziemy wiedzieli, gdzie są miejsca gdzie powinniśmy mieć magazyny za 4-5 lat. To zresztą w naszym przypadku jest proces ciągły.


Tomasz Mika

Zobacz więcej

Szukasz magazynu? Zweryfikuj potrzeby


17-08-2017

Najemca poszukujący nowej lub dodatkowej powierzchni powinien włożyć dużo wysiłku w analizę swoich potrzeb. Dlaczego? Znając potrzeby możemy szybciej i sprawniej trafić do magazynu idealnego dla firmy.

Konsultant to oszczędność pieniędzy


08-08-2017

Większość najemców magazynowych jest zdania, że najważniejszym czynnikiem najmu obiektu magazynowo-przemysłowego jest cena, czyli przede wszystkim czynsz. Czy współpraca z konsultantem może zapewnić Klientowi oszczędności? Odpowiedź jest krótka: tak.

Koszty najmu powierzchni magazynowej


13-06-2017

Wysokość czynszu powierzchni magazynowej to dla wielu najemców kluczowa kwestia przy wyborze lokalizacji. Jednak nie jest to jedyna opłata z którą każdy najemca powinien się liczyć.

Magazyn uniwersalny? Czym jest i dla kogo to rozwiązanie idealne


22-05-2017

Rosnący outsourcing operacji do firm wyspecjalizowanych spowodował wzrost popytu na magazyny dopasowane pod kątem operacyjnym. Deweloperzy zaczęli bardziej elastycznie podchodzić do potrzeb pojawiających się na rynku i poszerzają ofertę rozwiązań, które proponują najemcom. Jakie są atuty uniwersalnych obiektów magazynowych?