
– Pierwszym sposobem są dedykowane usługi dostawy towarów do miast z wykorzystaniem kolejowych terminali towarowych, w których dalszy transport odbywałby się przy pomocy pojazdów drogowych. Drugi sposób opiera się na wykorzystaniu stacji kolejowych znajdujących się w obrębie miast jako centrów logistycznych, na przykład poprzez dostarczanie towarów na stacje w celu ich skonsolidowania lub zorganizowania dalszego przewozu. Ostatnim z możliwych rozwiązań jest dostarczanie towarów do miast przy wykorzystaniu usług i infrastruktury pasażerskiego transportu kolejowego – wymienia Tomasz Olszewski, Regional Director JLL.
Można tu przytoczyć wiele
europejskich przykładów zastosowania kolejowych usług transportowych w
połączeniu z dedykowanymi terminalami. W latach 2007-2016, sieć
supermarketów Monoprix wykorzystywała logistykę multimodalną przy
zaopatrywaniu swoich sklepów w Paryżu. Pociąg towarowy regularnie
dostarczał towary do terminalu kolejowego w Bercy koło Gare de Lyon,
skąd do ich miejsca przeznaczenia transportowano je przy pomocy pojazdów
napędzanych skroplonym gazem ziemnym (LNG). Monoprix porzuciło ten
sposób dostawy w grudniu 2016 roku. Również w Paryżu, firma XPO
Logistics, deweloper Sogaris oraz Eurorail podpisały w 2016 roku umowę,
w ramach której do przewożenia towarów do centrum Paryża ma zostać
wykorzystany regularnie kursujący pociąg.
Przedsięwzięcie zakłada transport
towarów koleją z terminalu położonego w północnym regionie Ile-de-France
do nowego multimodalnego centrum logistycznego w Chappelle
International, które zrealizowane zostanie przez Sogaris. Transportowane
w ten sposób produkty będą następnie dystrybuowane przez ciężarówki XPO
Logistics, które korzystają z alternatywnych źródeł energii, takich jak
sprężony gaz ziemny (NGV). W Berlinie operator BEHALA posiada w porcie
Westhafen (na północny zachód od centrum miasta) multimodalne centrum
logistyczne obsługiwane przez kolej, śródlądowe drogi wodne oraz
transport drogowy. W Londynie kolejowy terminal transportowy należący
do DB Cargo wzbudził duże zainteresowanie mediów, kiedy po raz pierwszy
wjechał do niego pociąg z Chin.
Sytuacje, w których miejskie
stacje kolejowe wykorzystywane są jako centra logistyczne, zdarzają
się znacznie rzadziej, jednak w ostatnich latach rozwiązanie to
testowano na stacji Euston w Londynie przy zaangażowaniu wiodącej sieci
supermarketów oraz firmy przewozowej. Ponieważ stacja Euston została
przebudowana w latach 60. w celu przystosowania jej do dystrybucji
miejskiej, autorzy inicjatywy uznali ją za odpowiednie miejsce do
przeprowadzenia testów.
Transport towarów drogą wodną jest powszechnie uważany za niedostatecznie doceniane rozwiązanie w dużych miastach położonych nad rzekami, takich jak Londyn i Paryż. Rada Wielkiego Londynu dąży do wprowadzenia środków mających na celu ochronę londyńskich nabrzeży tak, aby nie zaprzepaścić potencjału przewozu towarów Tamizą. W Paryżu francuska sieć detaliczna Franprix zaopatruje około jedną trzecią spośród swoich 350 punktów sprzedażowych wykorzystując barkę pływającą po Sekwanie pomiędzy portami Bonneuil-sur-Marne i Port de la Bourdennais w centralnym Paryżu.
Rośnie
także zainteresowanie szerszym zastosowaniem rowerów w przewozie
towarów, zwłaszcza w dystrybucji na „ostatnim kilometrze”. Jak dotąd z
rowerów korzystały głównie niewielkie firmy logistyczne, dlatego też
rozwiązanie to cieszyło się bardzo ograniczoną popularnością. W
ostatnich latach zaczęło się to jednak zmieniać, gdyż firmy korzystające
z rowerów coraz częściej współpracują z dużymi operatorami
logistycznymi, którzy nierzadko sami decydują się na wykorzystanie
rowerów w swojej działalności. Przykładem jest DHL Express, który
korzysta z usług kurierów na rowerach w kilku europejskich krajach,
między innymi we Włoszech, Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Innym
modalnym rozwiązaniem, którego wprowadzenie rozważają niektóre miasta,
jest wykorzystanie podziemnych „rurociągów towarowych”.
Rząd
Wielkiej Brytanii przyznał przedsiębiorstwu Mole Solutions grant na
przeprowadzenie studium wykonalności potencjalnej konstrukcji tego typu
przewodów rurowych. Firmie udało się opracować system, który mógłby
częściowo uniezależnić przewozy towarowe od transportu drogowego poprzez
wykorzystanie rurociągów towarowych łączących położone na obrzeżach
miasta centra konsolidacji z punktami węzłowymi wewnątrz miasta. Mole
Solutions rozważa przetestowanie projektu w Northampton, które wydaje
się być idealną lokalizacją dla tego typu przedsięwzięcia, głównie ze
względu na obecność nieeksploatowanej podziemnej linii kolejowej
łączącej jedno z głównych centrów logistycznych z centrum miasta.