Górny Śląsk, drugi największy rynek magazynowy w Polsce

Magazyny do wynajęcia na Śląsku to ponad 1,9 mln m kw. nowoczesnej powierzchni. To również drugi – zaraz po Warszawie – największy rynek magazynowy w Polsce, który za sprawą rozwoju infrastruktury drogowej już wkrótce ma szansę stać się ośrodkiem dystrybucyjnym o ponadregionalnej skali.


– Region Górnego Śląska, nadal pozostaje bardzo konkurencyjny. Dzięki dużej populacji, jak i znacznej powierzchni, oferuje atrakcyjne możliwości inwestycyjne, które powoli w innych regionach stają się problematyczne. Zaletą regionu są stosunkowo tanie i duże grunty inwestycyjne oraz dostęp do siły roboczej – mówi Mateusz Iłowiecki, Senior Consultant, JLL.

Region w 2016 roku

Według danych JLL obecnie w regionie realizowanych jest 6 projektów inwestycyjnych o łącznej powierzchni 135 tys. m2, zlokalizowanych w Sosnowcu (57 tys. m kw.), Rudzie Śląskiej (35 tys. m kw.), Gliwicach (33 tys. m kw.) i Tychach (11,5 tys. m kw.), z czego 88 procent jest zabezpieczone umowami najmu.

Wskaźnik powierzchni niewynajętych w regionie nie ulegał znaczącym wahaniom w trakcie roku i na koniec grudnia 2016 roku wynosił 7,2 procent. Największe dostępne powierzchnie w istniejących projektach są zlokalizowane w Sosnowcu (36 tys. m kw.), Gliwicach (36 tys. m kw.) i Chorzowie (21 tys. m kw.).

Zarówno czynsze bazowe jak i efektywne pozostawały stabilne w ubiegłym roku. Stawki bazowe kształtują się od 2,8 do 3,5 euro/m kw./miesiąc, a efektywne od 1,9 do 3,1 euro/m kw./miesiąc.

Głównie dzięki niskim cenom gruntów, Górny Śląsk jest nadal w stanie pozostać jednym z najbardziej konkurencyjnych obszarów pod inwestycje logistyczno-produkcyjne w Polsce. Ceny za grunty przemysłowe kształtują się od 80 zł/m kw. do 200 zł/m kw. W pobliskim regionie krakowskim stawki wynoszą natomiast od 80 do 300 zł/m kw., a we wrocławskim od 120 do 200 zł/m kw.

Magazyny do wynajęcia na Śląsku głównym obszarem zainteresowań logistyków

– Magazyny do wynajęcia na Górnym Śląsku mają doskonały dostęp do kluczowych arterii komunikacyjnych w regionie. Wzdłuż kierunku wschód-zachód przebiegają tu autostrada A4 obsługująca ruch dalekobieżny oraz Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) pełniąca funkcję autostrady międzymiejskiej. Trasa ta jest częścią korytarza Berlin-Wrocław-Katowice-Kraków-Lwów. Z kolei autostrada A1 – zwana również europejską drogą E75 – tworzy korytarz transportowy północ-południe (Gdańsk-Katowice-Żylina), łączący Skandynawię z krajami Morza Śródziemnego – wymienia Mateusz Iłowiecki, Senior Consultant, JLL.


Mateusz Iłowiecki