Leroy Merlin: Zmian wymaga od nas klient

Na polskim rynku pojawiają się nowe możliwości rozwoju dla sieci handlowych takich jak Leroy Merlin. Jedną z nich jest e-commerce, który znacznie wpływa na sposób prowadzenia sprzedaży. Czy zachodzące zmiany są korzystne dla sklepów sieciowych? Między innymi o sektorze e-commerce dla Magazyny.pl mówi Michał Szkudlarek, Dyrektor ds. Łańcucha Dostaw w Leroy Merlin.


Magazyny.pl

Magazyny.pl: Leroy Merlin rozpoczął swoją działalność w Polsce w 1994 roku, a w 1996 otworzył pierwszy market. Jak zmieniała się firma w Polsce przez te 21 lat?

Michał Szkudlarek, Dyrektor ds. Łańcucha Dostaw w Leroy Merlin: Bardzo dynamicznie. Nasza historia w Polsce zaczęła się w 1994 roku, kiedy otworzyliśmy biuro w Warszawie, a zaledwie dwa lata później powstał pierwszy market budowlany spod znaku zielonego trójkąta w Piasecznie pod Warszawą. W kolejnych latach budowaliśmy następne sklepy wielkopowierzchniowe na terenie całego kraju. Dynamizm rozwoju przyspieszyło przejęcie marketów Conforama w 2008 roku, dzięki czemu Leroy Merlin zyskał bardzo dobre lokalizacje, w ważnych gospodarczo miejscach kraju. Przejęcie sklepów w Warszawie sprawiło, że Leroy Merlin ze swoimi sześcioma placówkami, spośród wszystkich hipermarketów budowlanych działających na terenie centralnej Polski, stał się siecią dysponującą największą powierzchnią handlową w stolicy.

W 2010 roku otworzyliśmy Strefę Wnętrza – nowatorską koncepcję sklepu Leroy Merlin, w którym klient znajdzie nie tylko szeroką gamę produktów do wykończenia i aranżacji wnętrz, ale także specjalistów projektujących wnętrza i ofertę gotowych rozwiązań w zakresie tworzenia własnej przestrzeni mieszkaniowej. Ostatnich kilka lat to również nasz rozwój w obszarze e-commerce, m.in. z naszym sklepem internetowym www.leroymerlin.pl i portalem oferia.pl. Rok 2015 zamknęliśmy z 49 sklepami wielkopowierzchniowymi w Polsce, jednym punktem sprzedaży, ogromną powierzchnią magazynową w Strykowie niezbędną do ciągłego usprawniania naszych przepływów w ramach łańcucha dostaw i ponad 8 tys. pracowników.

A jak zmieniał się polski rynek w tym czasie?

Polska bardzo płynnie przeszła przez cały okres transformacji. Przez 21 lat naszej działalności w kraju, rynek budowlano-dekoracyjny stał się niezwykle atrakcyjny. Mamy co prawda kilku dużych graczy, ale wciąż w wielu mniejszych miastach nie ma jeszcze sklepów wielkopowierzchniowych wspierających klientów w budowie i remoncie domów oraz ogrodów. Dla wielu Polaków ważnym elementem życia jest miejsce zamieszkania oraz to, jak ono wygląda. To tworzy szerokie pole do inwestycji. Dlatego z pewnością rynek, na którym działa Leroy Merlin, będzie się rozwijał przez najbliższe lata zarówno w kontekście ekspansji terytorialnej, jak i jakości oraz szybkości obsługi klientów. To również wyzwanie i okres rozwoju dla wszystkich systemów wspierających, jak np. zarządzanie łańcuchem dostaw.

W dobie dynamicznego rozwoju segmentu e-commerce, wiele sieci handlowych zastanawia się, jak nadążyć za oczekiwaniami współczesnych klientów, którzy coraz częściej kupują przez Internet. Jaki realny wpływ ma e-commerce na rozwój Leroy Merlin?

E-commerce stał się już w Polsce nowym standardem w dziedzinie zakupów. Zgodnie z wynikami badania Ipsos, zrealizowanymi na zlecenie spółki PayPal, ponad 40 procent klientów w Polsce jest właścicielami smartfonów. Jednocześnie, blisko 15 procent to posiadacze tabletów. Duża popularność urządzeń mobilnych wpływa na sposób dokonywania zakupów. Rozwój segmentu e-commerce radykalnie zmienia więc sposób, w jaki sprzedajemy swoje produkty. Jak już wspomniałem, nasza firma prowadzi sklep internetowy www.leroymerlin.pl, w którego ofercie znajduje się ponad 80 tysięcy produktów do domu i ogrodu. Mamy również aplikację mobilną ułatwiającą zapoznanie się z nasza ofertą i zrobienie zakupów. Obserwujemy nieprzerwanie wzrost popularności tej formy kontaktu. Nasi klienci nie tylko są skłonni poszukiwać informacji o produktach dostępnych w naszych sklepach przez Internet – coraz częściej dokonują zakupów bezpośrednio w sklepie internetowym. Leroy Merlin Polska jest również właścicielem internetowego serwisu www.oferia.pl, którego zadaniem jest ułatwianie klientom znalezienia fachowców i wykonawców oraz serwisu wnętrzarskiego www.domzpomyslem.pl.

Obecne cele stojące przed naszą Ekipą działającą w ramach struktur logistyki i łańcucha dostaw to wzrost elastyczności sprzedaży, w której wszystkie nasze produkty będą równocześnie dostępne w Internecie i w naszych sklepach stacjonarnych. Przez najbliższe kilka lat zamierzamy wdrażać procesy i narzędzia, które mają umożliwić mieszkańcom Polski dokonywanie zakupów na najwyższym poziomie, niezależnie od tego, czy ktoś wybierze sklep stacjonarny czy internetowy do dokonania zakupów oraz sposobu, miejsca i czasu odbioru zakupionych produktów oraz usług. Ważne jest dla nas, żeby każdy klient mógł wybrać najwygodniejszy dla siebie sposób kupowania. Kolejne lata będą latami dynamicznego rozwoju sprzedaży internetowej w Polsce i dalszego wzrostu popularności kanałów mobilnych. Spodziewamy się osiągnąć zamierzone cele operacyjne i z całą pewnością ugruntować swoją czołową pozycję w branży DIY w e-commerce w Polsce.

W Pana ocenie sektor e-commerce poszerzył i tak szeroki już rynek w Polsce?

Poszerzył, ale przede wszystkim ułatwił klientom zakupy. Naszą sieć z kolei zmotywował do szukania najnowocześniejszych rozwiązań. Na razie nasz sklep internetowy działa niezależnie od sklepu fizycznego. W ciągu roku będziemy jednak testować możliwość zamówienia towaru w Sieci i odebrania w dowolnym sklepie stacjonarnym. Kolejnym krokiem będzie możliwość zamówienia towaru w konkretnym sklepie przez Internet. Pracownicy zbiorą zamówione produkty, a klient będzie mógł je w ustalonym terminie odebrać z wybranego wcześniej sklepu stacjonarnego. Taka obsługa klientów wymaga wytężonej pracy i realizacji nowych projektów zarówno po stronie Internetu, jak i logistyki.

Ale e-commerce nie zatrzymuje ekspansji sklepów?

W żadnym wypadku. Mało tego, powiedziałbym nawet, że ją potęguje. Tak jak mówiłem, mamy w planach rozwój naszych usług e-commerce, ale zamierzamy jednocześnie prowadzić ekspansję stacjonarną. Nie zapominajmy, że rozwój e-commerce nie jest równoznaczny z tym, że znikają klienci, którzy cenią sobie możliwość oglądania towaru w sklepowej aranżacji lub na sklepowej półce.

Ile placówek możemy się spodziewać w najbliższych latach?

Do każdego otwarcia przygotowujemy się bardzo starannie od strony logistycznej i kosztowej. Mamy doświadczenie na polskim rynku, wiemy jak i czym się kierować przy wyborze nowych lokalizacji. Cały czas analizujemy naszą działalność i w odpowiednim momencie zdecydujemy się na kolejne kroki. Decyzje o kolejnych lokalizacja na pewno zostaną stosownie wcześniej ogłoszone.

Ostatnim przykładem ekspansji Leroy Merlin jest wynajęcie nowego magazynu pod Strykowem. Powstanie tam główne centrum dystrybucyjne Leroy Merlin o powierzchni najmu 53 tys. m kw. To największa nowa umowa najmu na polskim rynku magazynowym w 2015 roku. Dlaczego firma zdecydowała się na tę lokalizację?

Leroy Merlin ma już jeden magazyn w Strykowie, o powierzchni 56 tys. m kw. Wielkość dotychczasowego magazynu okazała się już za mała na nasze potrzeby, więc zdecydowaliśmy się na poszerzenie tej powierzchni. Najlepiej było to zrobić gdzieś w okolicy dotychczasowego centrum. To był ten główny argument przemawiający za Strykowem. Poza tym, oferta Panattoni okazała się w przetargu po prostu najlepsza, więc postanowiliśmy się na nią zdecydować. W Strykowie powstanie zatem centrum logistyczne, z którego będziemy obsługiwać wszystkie wielkopowierzchniowe sklepy naszej sieci w Polsce. Inwestycja ta pozwoli nam w dalszym stopniu optymalizować łańcuch dostaw, a nasi klienci będą mieli jeszcze szybszy i lepszy dostęp do produktów Leroy Merlin.

Czy po tym, jak uczestniczył Pan w procesie negocjacji dotyczących inwestycji w Strykowie, jest Pan w stanie nakreślić cechy charakterystyczne rynku powierzchni magazynowych w Polsce?

Z mojej perspektywy rynek w Polsce jest niezwykle elastyczny i bardzo konkurencyjny. Inwestycja w Strykowie pokazała, że dostarcza on nam tyle możliwości, że jesteśmy w stanie znaleźć odpowiedzi praktycznie na wszystkie nasze potrzeby. Nowe centrum logistyczne Leroy Merlin powstało w bardzo krótkim czasie, co było dla nas bardzo istotnym czynnikiem w trakcie realizacji inwestycji. Ponadto, otrzymaliśmy wiele ciekawych ofert, przez co wybór tej jednej wcale nie był taki łatwy, ale też świadczył o wysokim poziomie możliwości realizacyjnych deweloperów. Okazało się, że jesteśmy w stanie otrzymać odpowiedź na nasze potrzeby w stu procentach, przez co jesteśmy w pełni usatysfakcjonowani. Mogę stwierdzić, że inwestycja w Strykowie pokazała, jak duży potencjał posiada polski rynek magazynowy.

Czyli Państwa przykład pokazuje, że mamy w Polsce tzw. „rynek najemcy”?

Zdecydowanie. Wszystkie procesy negocjacyjne, w których brałem udział pokazały, że jesteśmy w stanie zrealizować większość swoich celów i znaleźć rozwiązania dopasowane do naszych potrzeb. Z pewnością świadczy to o wspomnianej elastyczności tego rynku.

Leroy Merlin planuje kolejne centra magazynowe?

W ciągu najbliższych dwóch lat powtórzymy analizę naszych przepływów i wtedy będziemy wiedzieli, gdzie są miejsca gdzie powinniśmy mieć magazyny za 4-5 lat. To zresztą w naszym przypadku jest proces ciągły.


Tomasz Mika

Zobacz więcej

Jak obniżyć czynsz w istniejącej umowie? Negocjacje warunków najmu


27-04-2017

Bez względu na to, czy pojawia się potrzeba wynajęcia nowej powierzchni, czy kończy się obecna umowa, warto sprawdzić ofertę i alternatywne rozwiązania dostępne aktualnie na rynku. Może się bowiem okazać, że uda się uzyskać nowe, niższe i korzystniejsze stawki - o czym mówi Tomasz Mika, National Director, JLL.

Rola zarządcy nieruchomości parku magazynowego


07-03-2017

Tylko około 35 procent wszystkich powierzchni magazynowych w Polsce jest zarządzanych przez zewnętrzne, profesjonalne firmy specjalizujące się w dostarczaniu usług typu „property management”. Dla porównania, ponad 75 procent powierzchni biurowych jest obsługiwanych przez wyspecjalizowanych zarządców nieruchomości.

Co należy ustalić przed podpisaniem umowy najmu?


28-12-2016

Zanim najemca podpisze umowę z wynajmującym budynek magazynowy czy przemysłowy, powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych punktów. Przed złożeniem podpisu na umowie warto dokładnie ją przeanalizować, by uniknąć błędów, które mogą być odczuwalne dla biznesu przez wiele lat.

Jak uzyskać niski czynsz za magazyn?


30-11-2016

Wysokość czynszu powierzchni magazynowej to kluczowa kwestia dla każdego najemcy. W jaki sposób uzyskać najatrakcyjniejsze stawki, od czego one zależą i jak unikać błędów podczas negocjacji?