Handel napędza rynek magazynowy w Polsce

Pierwszy kwartał 2017 roku zakończył się rewelacyjnym wynikiem dla rynku magazynowego. Firmy wynajęły ponad 850 tys. m kw. powierzchni. To najmocniejsze otwarcie roku w historii. Główną siłą napędową polskiego rynku magazynowego jest handel, również internetowy.


Sieci handlowe, uwzględniając sklepy e-commerce, przez pierwsze trzy miesiące tego roku wynajęły 234 tys. m kw. powierzchni. To jedna trzecia wszystkich podpisanych umów na rynku magazynowym. – Sektor sieci handlowych cały czas się w Polsce rozwija – mówi Tomasz Olszewski, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych JLL w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL. Jak dodaje powstają nowe obiekty handlowe, które wymagają obsługi logistycznej. Tym samym, rośnie zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe ze strony sieci handlowych. Największe umowy w I kwartale podpisane zostały między innymi z Amazon i H&M.

Poziom oddziaływania sieci handlowych na rynek magazynowy pokazuje również udział operatorów logistycznych w wolumenie najmu obiektów tego typu. Należała do nich prawie jedna czwarta całej wynajętej powierzchni w I kwartale 2017 roku. – Na wzrost w zakresie najmu ma wpływ coraz większa popularność outsorcingu usług logistycznych. W tym przypadku magazyny służące do obsługi sieci handlowych wynajmowane są przez operatorów właśnie tej branży – dodaje Olszewski z JLL.

Jak pokazuje najnowszy raport firmy JLL, w ślad za rosnącymi potrzebami najemców podążały inwestycje deweloperskie, czego efektem jest ponad 538 tys. m kw. powierzchni magazynowej oddanej do użytku i 1,39 mln m kw. w budowie.

Na koniec I kwartału 2017 roku zasoby powierzchni magazynowej w Polsce osiągnęły poziom 11,7 miliona m kw., co plasuje Polskę na ósmej pozycji wśród rynków Unii Europejskiej.

Tomasz Olszewski